Olympus x Bleu de Chauffe: Nytt sortiment med tillbehör i läder exklusivt för Olympus PEN-F

Stockholm, 28 februari 2018 – En vacker kamera kräver lika snygga tillbehör: För att fira sin älskade PEN-F-modells tvåårsdag har Olympus gått samman med de framstående franska lädertillverkarna Bleu de Chauffe och tagit fram ett exklusivt nytt sortiment. Bleu de Chauffe är kända för sin höga kvalitet och snygga design, och alla deras produkter tillverkas för hand i Frankrike av de finaste vegetabiliskt färgade lädret. Varumärket Bleu de Chauffe kompletterar den genomtänkta, tidlösa kvaliteten som är kärnan i PEN-F helt perfekt. Det exklusiva sortimentet innehåller 4 produkter: två väskor, ett fodral och en rem som är tillgängliga i utvalda butiker från mars 2018.

Bleu de Chauffe har hämtat inspiration från den industriella världen under 1900-talet och förnyat arbetsväskor på ett modernt och urbant sätt. Läder av högsta kvalitet används för att skapa funktionella men vackra produkter som passar en kamera med eleganta Olympus PEN-F:s arv.

Kringresande fotografer kräver i allt större utsträckning mer sofistikerade alternativ för att kunna ta med sig nya, mindre kameror, sina alltid närvarande bärbara datorer/surfplattor och telefoner. Den första produkten i sortimentet, "ARLES", har tagits fram med detta i åtanke och är en större kameraväska i portföljstil med plats för två PEN-F-hus tillsammans med 2–3 objektiv. "BOLOGNE" är ett mindre alternativ som lämpar sig för ett kamerahus och ett eller två objektiv, plus en liten bärbar dator eller surfplatta. Om du verkligen vill resa lätt är fodralet "PRADES" utformat för bara en PEN-F med ett litet objektiv, som pannkaksobjektivet M.Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6 EZ. Om du verkligen vill bära din PEN-F med stil är "GIRAUD" en justerbar kamerarem i läder utformad för att hålla samtidigt som den är lätt, tunn och väldigt bekväm.

Kravet på en väska värdig den exklusiva PEN-F-kameran och känslan av kvalitet i hantverket finns där, vilket Bleu de Chauffes grundare, Alexandre Rousseau, förklarar: "Innan vi startade företaget hade vi sett en allt större efterfrågan på autentiska produkter och arbetsprodukter, lokalt införskaffade och tillverkade, och kände att vi hade kunskapen och nätverket som krävdes för att få ut dessa på marknaden. Vårt mantra är "Tillverkad i Frankrike" i de finaste vegetabiliskt färgade lädermaterialen och tillverkade för hand av utbildade hantverkare. Varje väska dateras och signeras av hantverkaren som skapar den. När vi hörde att Olympus letade efter någon som kunde

skapa perfekta tillbehör till deras PEN-F visste vi att vi hade vad som krävdes. Jag är väldigt nöjd med resultaten."

Det ursprungliga sortimentet tillverkas i små partier och finns endast tillgängligt på www.bleu-de-chauffe.com och https://shop.olympus.eu/

Det exklusiva tillbehörssortimentet från Olympus x Bleu de Chauffe

> ARLES: Stor väska

> BOLOGNE: Liten väska

> PRADES: Kamerafodral

> GIRAUD: Kamerarem

Olympus PEN-F

De finaste materialen och kravet på hög kvalitet i kombination med den tidlösa designen innebär en fantastisk kamera – Olympus PEN-F. Det är den perfekta kameran för dem som vill njuta av livets goda. Ja, PEN-F kan ta fotografier i världsklass – men dess aura strävar efter mycket mer.

Webbsida: www.olympus.eu/pen-f

Instagram: @olympus_penfclan | #olympusPENFclan

För frågor eller ytterligare information, kontakta:

Stefan Mann

Olympus Sverige