Olympus SP-820UZ med 40x optisk zoom tar ledningen i ultrazoomklassen

Olympus är ett av de ledande företagen idag inom optisk-digital-bildteknik, både i kameror och avancerad medicinteknik. Med SP-820UZ visar kameradivisionen upp ännu en klassledare i klassen kompakta kameror med ultrazoom. Modellen finns i silver och svart i prisläget 3000 kronor.

40x ultrazoom i bekväm kompakt
Zoomomfånget är imponerande. Medan tidigare modeller på marknaden har 24 mm* vidvinkel, stoltserar SP-820UZ med 22,4 mm och det yttersta teleläget är nära 900 mm*. Totalt innebär det 40 gångers förstoring! Kameran ger dig möjlighet att fånga alla typer av motiv, från häpnadsväckande panoraman och trånga interiörer, till förbluffande närbilder.

Designen är genomtänkt, ergonomisk och känns proffsig. Kameragreppet ger ett bekvämt och stadigt grepp som minskar risken för skakoskärpa. Det kompakta formatet gör kameran till ett perfekt resesällskap. En lätt, snyggt slimmad kamera som hänger med överallt.

Imponerande prestanda för stillbild och film i full HD
Resten av kamerans specifikationer är lika imponerande som zoomomfånget och designen. Under skalet finns Olympus IHS-teknologi (Intelligence, High Sensitivity, High Speed) som bygger vidare på ny teknik från företagets digitala systemkameror och möjliggör avancerad bildbehandling i extrema situationer. Bildsensorn av typen High Sensitive CMOS med 14 megapixel och TruePic V bildprocessor ger kameran rejäla prestanda, både för stillbild och film i full HD.

Fylld med funktioner för roligare, kreativare fotografering
Filma i full HD med möjlighet att justera antalet bilder per sekund för snygga slowmotion scener. Med Multi-Motion Movie IS får du snygga, skakfria filmsekvenser även när du går och filmar. För telefotofans bjuder kameran på en digital zoom som fördubblar zoomomfånget till 80x, utan att bildkvaliteten märkbart försämras. Bildsensorn med HDR Backlight ger dig ett suveränt dynamiskt omfång i bilderna. Kombinerat med dubbel bildstabilisering ger det skarpa, färgstarka bilder med mycket lågt brus även i tuffa ljussituationer.

Smart panorama som automatiskt hjälper dig när du vill ta en panoramabild upp till 360°, 12 magiska artfilter, höghastighetsfotografering och flera smarta autofunktioner ger dig helt nya möjligheter till kreativa och spännande bilder.

Olympus SP-820UZ

Bildkvalitet

• 40x super-vidvinkel zoomlins med 22,4-896mm* för suveräna närbilder och gruppbilder
  • iHS teknologi för bättre bildåtergivning oavsett ljussituation
  • 14 megapixel CMOS bildsensor för högupplösta, högkvalitativa bilder och film, även i ljussvaga situationer
  • Kraftfull TruePic V bildprocessor för naturtrogen återgivning av skärpa och färger i full HD film och stillbilder
  • 1080p Full HD Video med ljud – maximal filmkvalitet i dagens kompaktkameror
  • Dubbel bildstabilisering (kombinerad mekanisk och digital bildstabilisator)
  • Multi-Motion IS effektiv bildstabilisering även när du går och filmar
  • Super-resolution Zoom som gör det möjligt att zooma digitalt i bilden utan synbar försämring av bildkvalitet

Användarvänlig

• Kompatibel med Eye-Fi-minneskort för automatisk trådlös överföring av bilder till webbsida eller dator
  • 3 tums LCD-skärm i färg (460 000 punkter) för att bekvämt ta, granska och dela bilder
  • Smart Panorama tar automatiskt bilder upp till 360° bara genom att panorera med kameran
  • HDR Backlight Adjustment ger jämnare och bättre exponerade bilder tagna även I direkt motljus
  • Starlight Mode ger skarpa bilder vid nattfotografering utan stativ
  • Ansiktsigenkänning och avancerad skuggjustering ser till att ansikten blir skarpa och rätt exponerade
  • Avancerad intelligent automatik (i-Auto) och AF Tracking håller koll på inställningar och skärpan det när motivet flyttar sig i bilden
  • Motivprogram med automatisk inställning för olika typer av motiv (exempelvis Landskap, Natt)
  • Foto med film gör det möjligt att filma samtidigt som du tar stillbilder

Kreativ och flexibel

• Magiska filter för att skapa spännande, kreativa effekter på bilder och video: Dramatisk (endast stillbild), Skiss, Fish Eye, Fragmenterad (endast stillbild), Miniatyr, Hålkamera, Pop Art, Punk, Reflektion, Soft Focus, Sparkle (enbart stillbilder) och Akvarell
  • Beauty Make-up Mode adderar roliga makeupeffekter på upp till tre personer i bilden, funktionen kan även dölja skönhetsfläckar
  • Pet Detection tar bilden först när katten eller hunden tittar in i kameran
  • Höghastighetsfotografering för bildsekvenser av objekt som rör sig snabbt
  • Höghastighetsfilmning med högt antal bildrutor per sekund för scener i super slowmotion
  • Super makro för extrema närbilder med motivet bara 1 cm från linsen

• Kompakt, slimmat kamerahus med en attraktiv design
  • Programvaran [ib] som sorterar, organiserar och visar bilder baserat på personer, platser eller händelser.
  • HDMI-teknik som gör att du kan kontrollera kameran med fjärrkontroll när den är kopplad till HD-utrustning
  • Kompatibel med SDHC™ och SDXC™ minneskort, UHS-I support
  • Inbyggd blixt
  • Hjälpguide i kameran

* Motsvarande 35 mm-format.

Charlotte Hellström

Produktbilder finns att hämta på Olympus Pressforum: http://www.olympus.se/corporate/presscentre.htm