Sveriges städföretag eniga: Utan RUT försvinner vi

Tjänsteförmedlaren Offerta.se har över 9000 anslutna tjänsteföretag, ca 900 av dem är små eller medelstora städföretag. När Offerta.se via en enkät tog temperaturen på deras inställning till RUT-avdraget blev svaret mycket tydligt: Utan RUT är vi chanslösa mot den svarta sektorn, vi kommer att krympa eller försvinna.

Att de flesta städföretag tror att de kommer att påverkas negativt om RUT försvinner är knappast en överraskning. 90% av de tillfrågade tror att deras omsättning kommer att minska utan möjlighet att göra RUT-avdrag. Av dessa tror 18% att de får lägga ner helt och 40% att de får säga upp personal. Hela 10% tror att de får säga upp fler än 6 heltidstjänster.

Att RUT är en fråga som ligger nära hjärtat för städföretag går inte att ta miste på. Deltagandet i undersökningen var högt och av de som svarade lämnade mer än en fjärdedel långa kommentarer.

Rädslan att bli utkonkurrerad av den svarta sektorn är överhängande bland deltagarna.”Utan RUT-avdraget har vi seriösa firmor ingen chans att konkurrera med de svarta firmorna.” är en typisk kommentar.

Påståendet att RUT skulle vara ett bidrag för de rika stämmer inte med bilden som många städföretag har. ”Mina kunder är inga höginkomsttagare. De är pensionärer, sjukpensionärer, barnfamiljer och ensamstående deltidssjukskrivna.” skriver en företagare. ”80% av mina kunder är pensionärer, medelinkomsttagare eller studenter.” skriver en annan.

Det är inte någon tvekan om att RUT uppskattas ute bland kunderna till städföretagen. ”Vi har många kunder som är oroliga över att RUT-avdraget ska försvinna. De kommer inte ha råd att ha hemstädning.” skriver en undersökningsdeltagare. En annan beskriver RUT som ”en win-win-situation för alla; jag får driva företag, människor går från arbetslöshet till arbete, familjer får mer tid för varandra” och avslutar en lång kommentar med orden ” Jag vill särskilt poängtera hur oerhört tacksamma familjer brukar vara - det känns som en tung börda har lyfts av dem tack vare vår hjälp.”

För mer information kontakta:
Jens Nilsson, VD Offerta AB
Mobiltelefon: +46 70 497 81 84
E-post: jens.nilsson@offerta.se
www.offerta.se

Om Offerta.se

Offerta.se är Sveriges ledande tjänsteförmedlare på nätet. Offerta.se har ca 9000 anslutna företag och varje månad görs över 10 000 affärer i tjänstesektorn via Offerta.se.

Så fungerar Offerta.se

Du som vill köpa en tjänst kan lämna en förfrågan gratis på http://www.offerta.se. Välj typ av tjänst och vart du vill ha den utförd, t.ex.städning i Stockholm, renovering i Göteborg eller flytt i Malmö. Offerta.se vidarebefordrar förfrågan till de anslutna leverantörerna som köper kontaktuppgifterna för de förfrågningar som intresserar dem och lämnar offert. Som köpare blir du erbjuden upp till sex offerter per förfrågan.

Läs mer om hur du använder Offerta.se här

Läs mer om hur du använder Offerta.se som företagare här