Krav på trafiktillstånd ska hjälpa konsumenter till en tryggare flytt

Krav på trafiktillstånd ska hjälpa konsumenter till en tryggare flytt

Det behöver bli tryggare och enklare för svenska konsumenter att anlita flytthjälp. Därför väljer Offerta nu, att som första och enda aktör på marknaden, kräva att alla deras anslutna flyttfirmor har trafiktillstånd. Offerta är idag Sveriges största marknadsplats för tjänster och har under det senaste året förmedlat över 45 000 offerter inom flyttsektorn.

Enligt yrkestrafiklagen måste den som bedriver yrkesmässig trafik ha trafiktillstånd. Ändå har inte alla företag som utför flyttjänster det, vilket bland annat kan leda till att kunden inte täcks av försäkring om olyckan är framme.

- Vi jobbar alltid med en god kontroll av företag som är kopplade till vår tjänst oavsett bransch. Men nu tar vi ytterligare ett steg för att skapa enkla och trygga tjänsteköp för konsumenterna, säger Jens Nilsson, vd på Offerta.

Även om kravet innebär att företag faller bort från tjänsten så är det ett viktigt steg, menar Offerta.

- Trafiktillståndet är ett myndighetstillstånd som krävs för att utföra en del av tjänsten, precis som serveringstillståndet är för en restaurang. Vi hoppas självklart att de som nu faller bort kommer tillbaka när de har ett trafiktillstånd, säger Jens Nilsson.

Mirza Mamrikishvili på NLS Flytt i Järfälla som är anslutna till Offertas marknadsplats menar att initiativet är bra för branschens utveckling och kommer bidra till en ökad seriositet.

- Det är positivt och tryggare för kunden att Offerta nu har infört kontroll av trafiktillståndet. Det ger en större servicekänsla eftersom alla har vad som krävs för att driva ett flyttföretag idag. Offerta har gjort det lättare för kunden, eftersom de nu inte behöver kontrollera detta själva, menar Mirza.

Offerta ser även en ökad efterfrågan kring andra tjänster kopplade till privatpersoners flyttplaner och boendeköp, så som mäklartjänster och finansiering.

- Över 70% av alla konsumenter som efterfrågar flyttjänster på nätet gör det via Offertas marknadsplats. Det har såklart gjort att vi sett ett behov av att förädla och utöka vårt utbud till fler tjänster som är kopplade till flytten och dess utmaningar. Som ett led i det har vi nyligen lanserat mäklartjänster och planerar även att titta på andra delar som kan hjälpa konsumenterna i deras flyttprocess, avslutar Jens Nilsson.

För mer information, kontakta:

Jens Nilsson, vd Offerta, jens.nilsson@offerta.se, 070-4978184.

Offerta är Sveriges största marknadsplats för säljare och köpare av tjänster. Vi förmedlar kontakt mellan tjänsteföretag och personer som behöver hjälp i hemmet, på kontoret eller i sin bostadsrättsförening. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@offerta.se eller på 08 - 5000 53 10. www.offerta.se