Toppkockarna ligger i startgroparna för de stora ekokocktävlingarna på Nordic Organic Food Fair

Ledande kockar från hela Europa förbereder sig just nu för det stora testet på Nordic Organic Food Fair, den ekologiska matmässan som äger rum på MalmöMässan den 16–17 november. Man tävlar i tre kategorier: Årets Ekokock, Unga Ekokockar och Nordic Organic Chef of the Year.

Tävlingen anordnas av Föreningen Ekokockar och målsättningen är att lyfta fram och hylla de viktiga insatser för ekologiskt, som dessa kockar dagligen gör.

Anne Seeberg, Mässchef för Nordic Organic Food Fair säger: “Det är väldigt spännande och hedrande för oss, att än en gång få stå som värdar för Nordens enda tävling för ekokockar och dessutom för två svenska finaler, tillsammans med Föreningen Ekokockar. Den mycket höga standarden på semifinalerna återspeglar branschens exceptionella tillväxt och vittnar om den enastående skickligheten hos dessa kockar - och unga kockar – som lägger ner ett fantastiskt arbete för att främja en hållbar ekologisk gastronomi i kök runt om i landet och ute i Europa.

Unga Ekokockar 2016

I den största tävlingen för unga mästerkockar i vardande tävlar sex lag, bestående av vardera tre kockelever från årskurs 3, som tog sig vidare från de regionala finalerna under våren 2016. Tävlingen pågår under mässans första dag, onsdag 16 november, med start kl. 10.00 och finalisterna har då fyra timmar på sig för att skapa sina kulinariska mästerverk, med hjälp av enbart ekologiska råvaror.

Finalisterna, som tävlar i tremannalag, är följande:

• Lag 1: Stockholms Internationella Restaurangskola – Louise, Elin & Hanna
  • Lag 2: Fridhemsgymnasiet, Umeå – Elina, Linnea & Malin
  • Lag 3: Tannbergskolan, Lycksele – Johanna, Moa & Ebba
  • Lag 4: Ester Mosessons Gymnasium, Göteborg – William, Marcus & Edwin
  • Lag 5: Ryssbygymnasiet – Anton, Jenny & Patrik
  • Lag 6: Tannbergskolan, Lycksele – Johan, Kristoffer & Natalie

Årets Ekokock

Tävlingen är öppen för kockar som arbetar i KRAV-certifierade restauranger i hela Sverige och följande finalister ska här, i ädel kamp, göra upp om titeln Årets Ekokock. Även denna tävling äger rum onsdag 16 november, med start 13.30. De tävlande är:

• Patrik Sewerin, Gunnebo Kaffehus & Krog, Mölndal
  • Jonas Alvin, Stångs Magasin, Linköping
  • Mats-Peter Kristiansen, Spira Foods, Göteborg
  • Viktor Arabzadeh, Upper House, Göteborg
  • Rasmus Johansen, Clarion Live, Malmö
  • Jonas Heimbrand, Gunnebo Kaffehus & Krog, Mölndal

Vinnaren kommer att gå vidare och få vara med och kämpa om titeln Nordic Organic Chef of the Year och den tävlingen avgörs under mässans andra dag, torsdag 17 november.

Nordic Organic Chef of the Year

Förra årets vinnare, Fabian Olli Johansson, köksmästare från Lilla Bjers på Gotland imponerade på domarna med sin paradrätt “enkel och smakrik kyckling”.

I årets domarpanel återfinner vi företrädare för de deltagande länderna, tävlingens sponsorer, samt professionella smakdomare från restaurangbranschen. Deltagarna kommer att bedömas utifrån kriterier som fastställts av den internationella branschorganisationen WACS (World Association of Chefs' Societies) och tonvikten kommer att ligga på förberedelser, hantering av råvarorna och slutresultatet, allt bedömt utifrån ett ekologiskt och hållbart perspektiv.

Finalisterna i årets tävling kommer från Norge, Sverige, Estland och Finland och de kommer att tilldelas en “black box” (en låda med hemliga ingredienser) innehållande ekologiska råvaror, som skänkts av grossistföretaget Menigo Foodservice. Med dessa råvaror ska de försöka skapa ekologiska läckerheter som faller domarna i smaken. Semifinalerna pågår för fullt just i dessa dagar och deltagarna stöds av sina resp. länders branschorganisationer och kockföreningar.

Håvard Klempe, sous-chef på Credo i Trondheim är Norges representant och vem som ska företräda Estland kommer att tillkännages på mässan.

Den finska semifinalen äger rum den 12 november på ELMA-mässan i Helsingfors och där ska deltagarna tillaga en trerätters ekologisk supé. De finska semifinalisterna är Benjamin Frostell, Gastrobar Emo i Helsingfors; Marcos Gois, Fat Ramen ja Ruoto catering, också i Helsingfors; Mika Niiniranta, Contentissimo Catering, Helsinfors; och Alexandra Spens, från Lähellä Deli, Grankulla.

Här är alla hålltider:

Onsdag 16 november

10:00-13:00 – Unga Ekokockar

13:30-16:00 – Årets Ekokock

16:30-17:00 – Prisutdelning för både Unga Ekokockar och Årets Ekokock

Torsdag 17 november

10:00- 11:00 – Presentation av tävlingen Nordic Organic Chef of the Year

11:00 -15:00 – Nordic Organic Chef of the Year

15:30 -16:00 – Prisutdelning för Nordic Organic Chef of the Year

Förhandsregistrera dig och få fri entré

Nordic Organic Food Fair, som samarrangeras med Natural Products Scandinavia, slår upp portarna till två spännande mässdagar, onsdag-torsdag 16-17 november.

Du hittar mer information och kan anmäla dig för att få fri entré om du går in på www.nordicorganicexpo.com och anger kampanjkod NFSE500, eller använd direktlänken: https://registration.n200.com/survey/2owh6szsp5ab6?actioncode=NFSE500&translation=0bzoexbgj68md.

• Gastronomi

• nordic organic food fair
  • natural products scandinavia
  • mässa
  • matmässa
  • malmö
  • hälsomässa
  • ekologiska produkter
  • ekologi

För Mediafrågor hänvisar vi till vår PR-chef:
Emma-Louise Jones, Head of PR
t: +44 (0)1273 645134  e: ejones@divcom.co.uk

För Utställarfrågor hänvisar vi till vår mässansvarige:
Anne Seeberg, Event Manager
t: +44 (0)1273 645124  e: aseeberg@divcom.co.uk
www.nordicorganicexpo.com & www.naturalproductsscandinavia.com

Eller till vårt Skandinaviska kontor:
t: +46 (0) 702 661170   e: llarsson@divcom.co.uk

Diversified Communications UK Ltd är en mässarrangör och förlagshus med stark tillväxt  med sitt europeiska huvudkontor i England. Förutom Natural Products Scandinavia och Nordic Organic Food Fair arrangerar Diversified även mässor som t.ex. Natural & Organic Products Europe, camexpo, lunch!, Casual Dining, och ger även ut branschtidningarna Natural Products Magazine och Natural Beauty Yearbook.

Diversified UK är en del av Diversified Communications i USA, som är ett ledande mediaföretag som bl.a. arbetar med ett antal ledande branschmässor, Kongresser, publikationer och Hemsidor.