Käre ledare - Min flykt från Nordkorea av Jang Jin-sung

Käre ledare - Min flykt från Nordkorea

Av Jang Jin-sung

När Jang Jin-sung – en högt uppsatt tjänsteman i den nordkoreanska propagandaapparaten – tar med sig en säkerhetsklassad tidskrift hem från jobbet förändras hans liv. Jang lånar ut tidskriften till sin gode vän Young-min, som glömmer den på ett tåg. Dagen efter står säkerhets-polisen på Jangs kontor. Deras liv är i fara och Jang bestämmer sig för att omedelbart fly landet tillsammans med sin vän.Det blir en dramatisk resa från Nordkorea till Kina och så småningom vidare till Sydkorea.

Käre ledare är en skakande berättelse om maktfullkomlighet, förföljelse och flykt. Att inte veta något om den värld man flytt till. Men det är också historien om människor som utan egen vinning hjälper Jang Jin-sung på hans väg mot friheten.

Poeten och pianisten Jang Jin-sung (född 1971) lever och verkar idag i Seoul, där han driver sajten New Focus International, som skärskådar vad som händer i hans gamla hemland.

”As an historical document, this is an enormously important book that deserves the widest possible readership. As a story of survival, it is an instant classic.” The Times

För mer information eller recensionsexemplar hör av dig tillKatarina Lindell, Norstedts. Tel: 010-744 21 50mail: katarina.lindell@norstedts.se

• Litteratur

• nordkorea
  • jang jin-sung
  • kim jong il

Norstedts Förlagsgrupp ger ut böcker under namnen Norstedts och Rabén & Sjögren. Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Utgivningen omfattar svensk och utländsk skönlitteratur, sakprosa och illustrerade fackböcker samt ordböcker och kartor, och kännetecknas av kvalitet och bredd.  Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag med utgivning av de främsta svenska och utländska författare och illustratörer. Norstedts Förlagsgrupp är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet och omsätter ca 465 mkr och har ca 135 medarbetare.