Jens Andersen, författare till Astrid Lindgren-biografin Denna dagen, ett liv besöker Stockholm 3-4/12

Orden ”Denna dagen, ett liv” mötte Astrid Lindgren första gången som ung upprorisk flicka. De följde henne genom livet, kärleken och konsten, som ett mantra och en mening med människans oförskämt korta liv: Grip det, njut av det, använd det!

Denna dagen, ett liv är den första nordiska Astrid Lindgren-biografin på fyrtio år. Den bygger på en mängd okända och hittills aldrig publicerade brev, dagböcker och fotografier, samt på samtal med Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman, och ger oss helt nya sidor av Astrid Lindgren.

Författaren Jens Andersen besöker Stockholm den 3-4 december.

Boken utkommer på svenska den 3 december.

Jens Andersen, född 1955, är Ph.D i nordisk litteratur vid Köpenhamns Universitet, litteraturredaktör på Berlingske (1995–2013), litteraturkritiker i Weekendavisen och Politiken. Han har skrivit flera biografier, bland annat om Tove Ditlevsen, Ole Lund Kirkegaard och H. C. Andersen. För sina verk har Jens Andersen tilldelats Georg Brandes Prisen, Weekendavisens Litteraturpris, Søren Gyldendal Prisen och H.C. Andersen Legatet.

Det är en oupphörligt fascinerande och gripande bok. Också den som tror sig veta det mesta om Astrid Lindgren kommer att bli överraskad, omtumlad, varm, tårögd. Hans biografi framstår nu som den självklara pendangen till Margareta Strömstedts verk. Och som den smarte och erfarne levnadstecknare han är har Andersen valt andra infallsvinklar och följt andra stigar än sin föregångare.
Per Svensson, Sydsvenska Dagbladet

Om du vill träffa Jens Andersen för en intervju kontakta: Sara Henrikson, Norstedts, tel 010 744 21 47, sara.henrikson@norstedts.se.

• astrid lindgren
  • jens andersen