Vi bjuder upp till dans på Galejan

Nordiska museet och Skansen presenterar boken Dansa med mig, en bok om dans som nöje, lek och umgänge för alla – och passion för en del. Dansen idag ber inte ödmjukt om lov, dansen har anspråk, dansen tar plats i våra vardagsrum, i offentligheten och i kulturlivet. Dans har varit viktigt för Nordiska museet och Skansen ända sedan Artur Hazelius tid – nu är tiden med oss! Välkommen till pressvisning den 10/5 kl 13.00 på Galejan i Skansens tivoliområde Till Galejan kommer Christina Mattsson, Nordiska museets styresman och John Brattmyhr, Skansenchef, båda skribenter i boken. Medverkar i boken och vid presentationen gör också Birgitta Holm, professor em. och hängiven sällskapsdansare, och Lennart Westerlund, swingdansare och historiker. Författarna till bokens femton artiklar är ofta både dansforskare och dansare, många av dem kommer att vara med på Galejan, tillgängliga för prat och dans. Recensionsexemplar av boken delas ut. Vi bjuder på läsk eller kaffe och mazarin, dansbanans skylt är tänd, chokladhjulet snurrar och solen skiner förhoppningsvis. Välkommen! Anmälan senast den 9 maj till Christina Westergren (som också skickar recensionsexemplar om du inte kan komma). Tfn 08-519 545 17, e-post christina.westergren@nordiskamuseet.se Besök gärna Pressens sida på www.nordiskamuseet.se för mer information och pressbilder.