Efterlysning av en märkvärdig tallrik

År 1919 fotograferade Nordiska museet en tallrik i privat ägo, tillverkad på Rörstrand under 1700-talet. Tallriken är målad med det s k Rehnska mönstret, ritat av Jean Eric Rehn, som användes på många av Rörstrands serviser under 1700-talet. Det är tallrikens baksida som gör den unik. Den är märkt på det sätt som Rörstrand brukade med datum (29/11 63) och pris (24 daler kopparmynt per dussin) samt en målarsignatur (HE). Men sedan har målaren gjort något mycket ovanligt - han har tecknat sitt porträtt med långa lockar och en barett på huvudet. Vi skulle gärna vilja visa den här tallriken på utställningen Östersjöfajanser som öppnar på Nordiska museet den 1 oktober 2003. Är det någon som känner till tallrikens öde, eller rent av är ägare till den, hör av er till Annika Tegnér, intendent på Nordiska museet. Se nedan. AVSÄNDARE Titti Grahl Nordiska museet titti.grahl@nordiskamuseet.se INFORMATION För mer information, kontakta gärna Annika Tegnér, sakkunnig Nordiska museet, 08-519 546 41, annika.tegner@nordiskamuseet.se Lena Landerberg, projektledare Nordiska museet, 08-519 545 70, lena.landerberg@nordiskamuseet.se För övrig information och pressbilder kontakta Petra Leinmark 08-519 546 03, petra.leinmark@nordiskamuseet.se Titti Grahl 08-519 546 83, 073-610 23 93, titti.grahl@nordiskamuseet.se Loredana Jelmini, 08-519 546 04, loredana.jelmini@nordiskamuseet.se Läs mer och hämta pressbilder på pressens sida www.nordiskamuseet.se