NK auktionerar ut skyltfönsterinstallationer på Bukowskis Market

NK auktionerar ut skyltfönsterinstallationer på Bukowskis Market

För första gången säljer NK ut installationer från sina skyltfönster. Ett antal utvalda verk från förra årets kampanjer i fönstren på Hamngatan i Stockholm ska auktioneras ut. Försäljningen sker i samarbete med nätauktionssajten Bukowskis Market och överskottet från försäljningen går till Stockholms Stadsmission.

NK:s skyltfönster har under åren gjort sig kända för att vara spektakulära och unika. Sedan ett år tillbaka är det JoAnn Tan, Creative Director för NK:s skyltfönster, som skapar alla konstverk för skyltfönstrens olika kampanjer. JoAnn har tidigare arbetat för Moschino och gjort sig känd för sina spektakulära installationer till bland annat deras skyltfönster och till Hotel Maison Moschino. Ett urval av de saker som tagits fram till NK:s skyltfönster kommer nu att få nya ägare. Bland objekten, som samtliga är handgjorda, finns en sko från Rodebjers höstkollektion 2011, skyltdockor skapade av små blå pärlor och en bärbar Marie Antoinette-klänning av plastband.

– NK:s skyltfönster är mytomspunna. Vi har aldrig tidigare sålt saker från våra fönster men årets skyltningar har varit väldigt populära och efterfrågan på att köpa saker från våra fönster har varit stor. Att göra det tillsammans med Bukowskis Market och skänka överskottet till Stockholms Stadsmission passar NK, säger Karin Högman, t.f. marknadschef, Nordiska Kompaniet.

– Det här är ett väldigt roligt samarbete, JoAnn Tans skulpturer och objekt är av hög kvalitet, de är lekfulla och har ett högt dekorativt värde. Vi tror att många av våra kunder kommer att tycka att de är spännande, säger Marcus Kinge, värderingsexpert på Bukowskis Market.

Ett urval av objekten som säljs ställs ut för allmän beskådan på NK mellan 24-29 januari. Samtliga objekt med tillhörande presentation finns presenterade på Bukowskis Markets hemsida där också auktionen sker.

Auktionen startar den 24 januari. För att buda besök www.bukowskismarket.com.

Om Bukowskis Market
Bukowskis Market är en marknadsplats på nätet som erbjuder ett brett utbud av föremål, utan några begränsningar uppåt vad gäller kvalitet, ålder och pris. Alla objekt som läggs ut till försäljning har granskats av Bukowskis experter och ambitionen är att erbjuda auktioner med en intressant blandning av antikviteter, design, konst och dekorativa föremål.

För mer information vänligen kontakta:

Erica Wigge, PR-ansvarig, Nordiska Kompaniet, 08 -762 90 74, erica.wigge@nk.se

Paulina Sokolow, kommunikationschef, Bukowskis, 070-267 09 23
paulina.sokolow@bukowskis.com

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.