Pressmeddelande -

NetRelations får förtroendet att bygga Södersjukhusets (SÖS) nya intranät på EPiServer!

Efter genomförd upphandling av ett nytt intranät för Södersjukhuset (SÖS) har leverantörsvalet fallit på NetRelations och plattformen EPiServer. Uppdraget omfattar utveckling och införande av det nya intranätet, ett års proaktiv förvaltning och support samt utbildning av organisationens ca 200 intranätredaktörer.

Målet: en effektivare arbetsvardag och ökad patientsäkerhet

Södersjukhuset har idag 4 400 medarbetare som på ett smidigt sätt behöver kunna kommunicera med varandra. Ett vanligt moment i vardagen är att hälso- och sjukvårdspersonal söker efter olika typer av dokument. Idag tar detta för mycket tid av arbetsvardagen i anspråk och förväntningarna på det nya intranätet är således ökad effektivitet (genom att öka användarnas tillgänglighet till viktig information), ökad användbarhet och större tillförlitlighet. Slutligen ska intranätet bidra till ökad patientsäkerhet genom att ett enhetligt arbetssätt kan kommuniceras ut på ett smidigare sätt. Funktioner som målgruppsanpassning och personalisering blir därför av extra stor vikt samt möjligheter att identifiera användarna i syfte att säkerställa att dessa tagit del av viktiga riktlinjer.

Samlad information

SÖS har, för det nya intranätet, valt att samla och publicera information kring olika områden med hjälp av ett välorganiserat taggningssystem. På så sätt kommer de att kunna samla all information kring olika områden på ett och samma ställe på intranätet. Denna taggningsfilosofi kommer även att kunna lyfta in information från andra webbplatser inom SLL som SÖS väljer att integrera mot.

"Vi väljer att fokusera på funktionalitet som bidrar till att våra medarbetare enkelt ska kunna hitta och lita på det innehåll som beskriver hur de ska ge säker vård med hög kvalitet - även åren efter lansering. NetRelations har visat stor förståelse för vårt behov och en förmåga att tänka nytt. Vi vill skapa ett nydanande intranät och har hittat en vass byrå med innovativa konsulter", berättar Johan Simon, Intranätansvarig, Södersjukhuset.

Ett plattformsval med goda förutsättningar för integration och flexibilitet

SÖS:s nuvarande intranät är byggt på EPiServer 4.62 och infördes 2008. Även det nya intranätet kommer att byggas på EPiServer efter att SÖS genomfört en marknadsanalys och gjort bedömningen att EPiServer är ett CMS som ger stöd för omfattande integrationer, är en kommersiellt tillgänglig produkt med goda utvecklingsmöjligheter och möjliggör flexibilitet. Som sökmotor kommer EPiServer Find att användas. Intranätet ska delvis vara integrerat med ett nytt dokumenthanteringssystem som utvecklas parallellt.

”Vi är så klart mycket glada och stolta över att valet av leverantör för SÖS:s nya intranät föll på NetRelations och ser med spänning fram emot att utveckla ett modernt intranät till en processinriktad verksamhet i behov av effektiva informationsflöden”, säger Kenneth Karlsson, VD, NetRelations.

Arbetet med det nya intranätet inleddes i början av september 2015 och en första release är planerad till april 2016.

Om SÖS (Källa: www.sodersjukhuset.se)

Södersjukhuset (SÖS) erbjuder vård till alla 2 miljoner Stockholmare i länet samt patienter från både andra län och från utlandet. 4 300 personer har SÖS som sin arbetsplats.Till Södersjukhuset kommer ungefär 100 000 patienter varje år för att få akut hjälp med alltifrån benbrott till hjärtinfarkter. Sachsska barn- och ungdomssjukhusets akutmottagning tar emot cirka 20 000 besök per år. På Södersjukhuset föds mer än 7 000 barn årligen och cirka 52 000 patienter läggs in varje år på någon av sjukhusets avdelningar.På Södersjukhuset bedrivs också en omfattande klinisk forskning med tonvikt på folksjukdomar. På sjukhusets kliniker utbildas blivande sjuksköterskor, läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och andra vårdstudenter för sin kommande yrkesroll.

Om NetRelations

NetRelations grundades i Göteborg år 2000 och finns idag även i Stockholm, Malmö och Los Angeles. På de fyra kontoren finns sammanlagt över 90 passionerade medarbetare i form av strateger, interaktionsdesigners, grafiska designers, systemutvecklare, testare, gränssnittsutvecklare och projektledare. NetRelations brinner för att skapa digitala lösningar i form av webbplatser, e-handelslösningar, intranät och portaler som sätter användarens upplevelse främst och skapar effekt för uppdragsgivaren. Under åren har NetRelations skapat målinriktade, responsiva lösningar på framförallt EPiServer och SharePoint till uppdragsgivare som bland annat Byggmax, Biblica, Folktandvården, HusmanHagberg, Sandvik och Svenska Fotbollförbundet. NetRelations är ett framgångsrikt tillväxtbolag, femfaldig Gasell-vinnare och utsedda till Superföretag av Veckans Affärer för tredje gången 2014.

Kontaktpersoner

Johan Simon, Ansvarig intranät, Södersjukhuset, johan.simon@sodersjukhuset.se alternativt 072-569 42 86

Kenneth Karlsson, VD, NetRelations, kenneth.karlsson@netrelations.com alternativt 08- 587 189 14