Nespresso tar med kaffeälskare till Rwanda och Mexiko

Nespresso tar med kaffeälskare till Rwanda och Mexiko

Två kaffeblandningar, två skilda kulturer. Varje år lanserar Nespresso unika kaffeblandningar för att överraska och utmana kaffeälskare runt om i världen till nya kaffeupplevelser. Med den senaste lanseringen tar Nespresso ett kliv in i två skilda kulturer och kaffesamhällen; Lake Kivu i Rwanda och Chiapas i Mexiko. Två länder, tusentals mil ifrån varandra, men enade i samma hängivenhet och önskan att producera världens mest högkvalitativa kaffe.

Från de frodiga, kuperade landskapen i Chiapas i Mexiko till de gröna, djungelliknande slätterna i Rwandas Lake Kivu, har Nespresso möjliggjort två unika kaffelanseringar. Trots de stora skillnaderna i klimat, kultur och kaffehantverkstradition håller båda sorter samma, fina kvalitet. Både UMUTIMA wa Lake Kivu och TANIM de Chiapas är kaffeblandningar av så kallad ”Pure Origin”. Det betyder att 100 procent av bönorna kommer från de respektive länderna. Kaffebönderna i båda samhällen tar valet av bönor på fullaste allvar. För att säkerställa att enbart de finaste bönorna blir utvalda så handplockas de fullmogna till skörden. Bara de bästa bönorna är goda nog för  Nespresso.

Karsten Ranitzsch, Head of Coffee på  Nespresso, förklarar: “Att båda kaffeblandningarna är av Pure Origin betyder att det finns en stor kunskap i hur bönorna är odlade, hur klimatet ser ut och de förutsättningar som bidrar till den smak och textur kaffet får. Detta leder till att samma fantastiska resultat kan uppnås – det bästa kaffet av så hög kvalitet man kan finna”.

I Mexiko ser man kaffe som en av naturens finaste gåvor och det traditionella kaffehantverket är något som förts vidare i generationer. Rwanda däremot, har en helt annan historia och här är högkvalitativ kaffeproduktion en relativt ny verksamhet. Medan olika hantverkssätt används för att odla kaffebönorna, delar båda samhällen samma precision i handplockandet av bönorna och samma hängivenhet till kaffets kvalitet. Detta, ger  Nespresso möjlighet att säkerställa ett fantastiskt kaffe i din kopp vid varje knapptryckning.

UMUTIMA wa Lake Kivu och TANIM de Chiapas finns tillgängliga i Nespressos Boutiques runt om i världen och på www.nespresso.com från den 25 januari 2016 under en begränsad period framöver. Pris 4,80 kr/st.

Kaffeprofiler

UMUTIMA wa Lake Kivu

Ursprung: 100% Pure Origin Arabica-bönor från Rwanda
Smakprofil: En uppfriskande förening av lätta, fruktiga toner, förhöjda av en delikat eftersmak – avnjuts bäst som en Lungo.
Intensitet: 6

TANIM de Chiapas

Ursprung: 100% Pure Origin Arabica-bönor från Mexiko
Smakprofil: En söt harmoni av silkeslen, nötig karaktär med toner av korn – avnjuts bäst som en Espresso.
Intensitet: 7

Både UMUTIMA wa Lake Kivu och TANIM de Chiapas fungerar i perfekt harmoni med mjölk.

Nespressos kaffeexperter rekommenderar att kaffet från Mexiko avnjuts som en Cappucino, medan kaffet från Rwanda bäst kommer till sin rätt i form av en Latte Macchiato.

För mer information vänligen kontakt

Lina Lindvall, presskontakt på Jung Relations, mail: lina.lindvall@jungrelations.com, mobil: 073-7291566

Johanna Krook, Marketing Manager Nespresso Sverige, mail: johanna.krook@nespresso.com, mobil: 0703- 03 20 43

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat gourmetkaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 60 länder och har över 10 500 anställda. 2013 hade Nespresso fler än 320 egna, exklusiva butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, vänligen se www.nespresso.com.