Mattias Malmström, VD på Mynewsdesk (vänster) och Matthieu Vaxelaire, nuvarande vd och medgrundare på Mention (höger).

Pressmeddelande -

Mynewsdesk köper Mention för att bli global ledare inom bevakning av digitala och sociala kanaler i realtid

Mynewsdesk, Nordens ledande digitala PR-plattform, meddelar idag att de köper upp Mention, ett företag som tillhandahåller ett globalt verktyg för realtidsbevakning i digitala och sociala kanaler med expertis inom AI och datadriven analys.

Uppköpet är ytterligare ett steg i Mynewsdesks omfattande tillväxtplaner med målet att skapa en ny global ledare inom realtidsbevakning i digitala och sociala kanaler för små- och medelstora företag.

- Det här uppköpet skapar en ny global ledare inom bevakning av digitala och sociala kanaler som kan erbjuda den bästa mjukvaran för PR, marknadsföring och kommunikation för små- och medelstora företag. Mention ligger i framkant när det gäller bevakning, AI och datadriven analys med ett mycket kompetent produkt- och teknikteam, säger Mattias Malmström, vd på Mynewsdesk.

Över 3 miljarder människor kommunicerar i digitala och sociala kanaler världen över och genom att använda AI och datadriven analys baserat på det digitala och sociala medielandskapet har Mention fokuserat på att möta behovet av bevakning hos små- och medelstora företag. Sedan företaget grundades 2012 har de växt kraftigt och får i snitt 10 000 nya användare varje månad.

- Vår styrka, och det som bidragit till vår framgång, är att vi sett en stor efterfrågan hos små och medelstora företag att bevaka digitala och sociala kanaler. Det digitala skiftet ökar kraven på att hålla sig uppdaterad för att lyckas med såväl marknadsföring, kommunikation som affärsutveckling. Genom att vi nu bli en del av Mynewsdesk kan vi tillsammans erbjuda ännu mer innovativa tjänster på fler marknader, säger Matthieu Vaxelaire, nuvarande vd och medgrundare på Mention.

I den nya kombinerade organisationen kommer Matthieu Vaxelaire att axla rollen som Chief Operating Officer (COO) med fokus på integration, innovation och tillväxt och kommer att rapportera till vd Mattias Malmström.

Den färska brittiska studien “Humans still needed” från Chartered Institute of Public Relations har undersökt vilken roll ny teknik och mer specifikt AI spelar inom kommunikationsbranschen. Den visar att 12 procent av en kommunikatörs totala kompetens idag skulle kunna kompletteras med AI, men att denna siffra förutspås öka till hela 38 procent inom fem år. Samma studie lyfter också fram Mention som ett av de framstående företag som använder sig av AI inom bevakning, vilket återigen visar på styrkan Mention kommer addera till Mynewsdesks bevakningserbjudande.

Ägaren av Mynewsdesk, norska mediekoncernen NHST, ser uppköpet som en viktig del av Mynewsdesks expansionsplaner.

- Det här uppköpet stärker Mynewsdesks globala position och lägger grunden till en fortsatt stark innovationsledd tillväxt. Uppköpet är ett resultat av en omfattande kartläggning av globala investeringsmöjligheter och reflekterar NHSTs satsning på B2B SaaS som ett strategiskt tillväxtområde för koncernen, säger Andreas Emblem, divisionschef på NHST och ordförande i Mynewsdesks styrelse.

Finansiella detaljer kring transaktionen offentliggörs inte.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Juhlin, Global Head of Marketing & Communications
sofia.juhlin@mynewsdesk.com

Om Mynewsdesk
Mynewsdesk är Nordens ledande plattform för digital PR och kommunikation, med över 5000 kunder och 77 000 användare. Den molnbaserade tjänsten innefattar mediebevakning, nyhetsdistribution samt analysverktyg. Företaget grundades 2003 i Stockholm och har idag över 220 anställda på kontor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, UK och Singapore. Mynewsdesk ägs sedan 2008 av den norska mediegruppen NHST Media Group AS.

Om Mention
Omvärldsbevakning skapade utifrån det digitala landskapet som täcker in allt från sociala och digitala medier, till recensioner och bloggkommentarer. Mention hjälper ledande varumärken att hålla koll på vad som sägs om varumärket, konkurrenterna och omvärlden de verkar i. Företaget grundades 2012 och har idag en kundbas på 700 000 användare i över 125 länder, samt 4000 kunder.

Om NHST
NHST Media Group (NHST) är en mediekoncern baserad i Norge. Koncernen äger de ledande norska tidningarna DN och Morgenbladet samt Fiskeribladet. Koncernen äger dessutom de globala verksamheterna Upstream, Tradewinds, Intrafish och Recharge. NHST är också ägaren av SaaS-företaget Mynewsdesk som erbjuder en digital plattform för kommunikatörer samt Nautisk Forlag, en internationell sjökort- och publikationsverksamhet. NHST har en årlig omsättning på 1300 MNOK, cirka 750 anställda och ägs av 54 % av det börsnoterade bolaget Bonheur ASA.