Ja till tunnelavsnitt på Södertörnsleden: "Jättekul att Moderaterna lyssnar på Miljöpartiet!" (MP Huddinge)

Miljönämndens ordförande i Huddinge, Ellinor Avsan (M) vill nu – liksom Miljöpartiet – utreda tunnelavsnitt för Södertörnsleden. Detta för att inte ytterligare försvaga den gröna Bornsjökilen.

- Det är verkligen jättekul att Moderaterna äntligen tar fasta på Miljöpartiets synpunkter och förslag. Vi har länge förespråkat vägavsnitt i tunnel. Och vi har i många år motsatt oss Södertörnsledens dragning rätt genom Huddinge, utan några som helst krav på Vägverket om att miljöanpassa vägbygget, säger Marica Lindblad, oppositionsråd för Miljöpartiet i Huddinge.

Moderaterna tycks ha gjort en kovändning i frågan - Miljöpartiet har tidigare mött ett kompakt motstånd från den moderatledda majoriteten, då krav riktats om att minimera Södertörnsledens negativa effekter för boende, friluftsliv och djurliv.
- Det behövs göras avsevärt mycket mer för att värna djur- och friluftslivets rörlighet. Vägverkets åtgärd med en endast 30-40 meter bred passage, ifrågasätter vi starkt, fortsätter Marica Lindblad. Vi måste våga stå upp för Huddingeborna!

För kontakt:
Marica Lindblad
Oppositionsråd (MP) Huddinge
Tel: 535 301 50, 070-580 34 08
marica.lindblad@huddinge.se

Marie Åkesdotter
Politisk sekreterare (MP) Huddinge
marie.akesdotter@huddinge.se

För mer information läs gärna på MP Huddinges webbplats: