Kung Markatta lanserar ekologiska, opastöriserade Kalamata- och Amfissaoliver

Kung Markatta lanserar ekologiska, opastöriserade Kalamata- och Amfissaoliver

Äntligen kan vi på Kung Markatta presentera de efterlängtade ekologiska oliverna. Äkta Kalamataoliver och gröna Amfissaoliver finns nu i sortimentet. Tillredda med unik metod där ingen konserveringsvätska behövs. Dessutom är de opastöriserade vilket tillåter en naturlig fermenteringsprocess och en levande bakteriekultur.

Kung Markattas Krav-märkta Kalamata- och Amfissaoliver tillreds med en unik metod, där ingen konserveringsvätska behövs. De är dessutom opastöriserade vilket betyder att de behåller sin ursprungliga smak och inte behöver genomgå någon värmebehandling som skulle förändra olivernas näringsmässiga egenskaper. Metoden innebär också att mjölksyrabakterier förekommer naturligt och att jäsningsprocessen förblir levande, precis som i yoghurt.

Äkta Kalamataoliver, odlade och handplockade i regionen Kalamata. Med ett härligt, fast olivkött, bra tuggmotstånd och rika på smak. Naturligt svarta eftersom de tillåts mogna färdigt på trädet innan de skördas. Flertalet konventionella svarta oliver på marknaden är egentligen gröna oliver som har färgats svarta med olika kemiska processer. 205 g ca.pris 35 kr

Gröna Amfissaoliver, odlade och handplockade på kullarna runt Delfi - den legendariska hemorten för de antika grekernas orakel. I sin form är dessa oliver mer runda än ovala. De har en naturligt fyllig och fruktig olivsmak som gör dem till en fin kontrast till t.ex. starka, smakrika ostar. 205 g ca.pris 35 kr

Detta har hänt: I oktober 2009 inleddes Kung Markattas 10 000-kronorstävling ”Hjälp Lennart” där engagerade konsumenter bjöds in att delta i jakten på mer naturliga och hälsosamma livsmedelsprodukter.  Det konsumenterna sade sig sakna på marknaden var oliver och under året som gått har jakten på de perfekta oliverna fortgått och resultatet är det som presenteras ovanför.

För mer information besök:
Hemsida: www.kungmarkatta.se Här finns högupplösta bilder på produkterna.
Facebook: Kung Markatta
Produktchef: Ingrid Herdmo, 019-30 73 14 e- mail: ingrid.herdmo@kungmarkatta.se

Kung Markatta AB har ett av Sveriges bredaste sortiment av ekologiska produkter. Lennart Olsson startade företaget 1983, med drömmen om att kunna erbjuda svenska folket rena och hälsosamma livsmedel och förändra deras matvanor i en positiv riktning. Under varumärket Kung Markatta finns drygt 150 produkter, allt från torkad frukt, ris och fröer till kakao, fullkornsbröd, te och olivolja. Idag omsätter Kung Markatta 198 miljoner (2009) och har ca 30 anställda. Företaget distribuerar flera andra varumärken, som t ex Yogi Tea, Alpro Soya, Urtekram, Green & Black’s och Schär