Jordens godaste te med äkta smaker

Jordens godaste te med äkta smaker

Kung Markatta relanserar nu sitt te - smaksatta med enbart riktiga, högkvalitativa ingredienser, helt utan aromer. De blir de första teer på marknaden som blivit godkända av föreningen Äkta vara och är således märkta med Ä-märket. Med sina nya teer kan Kung Markatta tillfredsställa de flesta smaker då sortimentet består av sex olika varianter av svart te, grönt te samt rooibos. De olika teerna finns både som naturella och som smaksatta. Samtidigt släpps också en sortimentslåda där alla varianterna ingår. Kung Markattas te är precis som tidigare både KRAV- och Fairtrademärkta. De nya teerna är även kuverterade för att behålla smakerna bättre.

Nu på vintern är det ofta kallt och ruggigt och vad passar väl bättre än att krypa upp i soffan med en kopp varmt te? Lagom till denna årstid relanserar Kung Markatta sitt te som nu kommer i sex olika varianter samt en sortimentslåda där alla varianterna ingår. Teerna består av förstklassigt svart te, grönt te samt rooibos, även kallat rött te. Dessa finns i sin tur både som naturella och smaksatta. Smaksättningen består av riktiga, genuina ingredienser och inte aromer vilket annars är det vanligaste. – Det har varit viktigt för oss att teerna är genuina i sina smaker berättar produktchef Ingrid Herdmo. Tack vare att de är framtagna på ett traditionellt sätt och att enbart riktiga ingredienser använts så är teerna de första att bli godkända av föreningen Äkta vara och får bära Ä-märket. Denna märkning är till för att hjälpa konsumenter hitta mat utan tillsatser. Teerna är precis som tidigare KRAV- och Faritrademärkta eftersom bland annat schyssta arbetsvillkor på teplantagerna är viktigt för Kung Markatta.

Nytt för dessa teer är också att de är kuverterade vilket de tidigare inte var. – Afternoon tea blir alltmer populärt och då är det trevligt att kunna ställa fram olika tekuvert för gästerna att kunna välja mellan. Dessutom behålls smakerna bättre, säger Ingrid.

Teerna finns att köpa från vecka 6, i dagligvaruhandeln samt hälsokostbutiker.

Till lanseringen kommer Kung Markatta även att släppa ett test, lite på kul, på Facebook där användaren kan testa sin profil för att se hur PK (politiskt korrekt) han eller hon är. Kung Markatta menar att de nya teerna inte bara är jordens godaste utan också väldigt PK med tanke på alla märkningar.

Earl Grey: Svart te smaksatt med bergamott. Earlen Charles Grey smaksatte sitt morgonte genom att pressa i lite bergamott. Smaken har blivit en klassiker och Kung Markatta följer receptet och smaksätter med äkta bergamottolja.

English breakfast: Naturellt svart te. En klassisk blandning av olika småbladiga tesorter som ger en kraftig smak, perfekt med lite mjölk.

Grönt te: Grönt naturellt te med välbalanserad smak. Grönt te sägs innehålla rikligt med antioxidanter och är känt för sina välgörande egenskaper.

Grönt te citrongräs: Grönt te smaksatt med små bitar av citrongräs och citrusoljor vilket ger en frisk och äkta citrussmak.

Rooibos: Ett milt rött te, perfekt som kvällste då det är naturligt koffeinfritt.

Rooibos vanilj: Ett rött fylligt rooibos smaksatt med äkta vanilj. Äkta vanilj ger en mjukare smak än ”vanlig” vanilj från vanillin.

Våra teer, sortimentslåda: En sortimentslåda med 42 påsar à 2g styck. Alla varianterna finns med. En bra produkt för de som vill testa de olika smakerna eller vid tebjudningar.

20 påsar à 2g, ca 25kr, sortimentslåda 42 påsar à 2 g ca 55 kr

För mer information, kontakta:

Ingrid Herdmo, Produktchef, 019-30 73 14, ingrid.herdmo@kungmarkatta.se
Hemsida: www.kungmarkatta.se Här finns också högupplösta bilder på hela sortimentet.
Facebook: Kung Markatta

Kung Markatta AB har ett av Sveriges bredaste sortiment av ekologiska produkter. Lennart Olsson startade företaget 1983, med drömmen om att kunna erbjuda svenska folket rena och hälsosamma livsmedel och förändra deras matvanor i en positiv riktning. Under varumärket Kung Markatta finns drygt 150 produkter, allt från torkad frukt, ris och fröer till kakao, fullkornsbröd, te och olivolja. Idag omsätter Kung Markatta 189 miljoner (2011) och har ca 30 anställda. Företaget distribuerar flera andra varumärken, som t ex Yogi Tea, Alpro, Green & Black’s och Schär