I årets första nyhetssläpp från Kung Markatta utökas sortimentet med 6 nya ekologiska och Ä-märkta drycker.

En grönare vår med Kung Markatta

Exklusivt grönt Matchapulver, två nya smaker på Kung Markattas populära gröna te och två varianter av kombucha på fermenterat grönt te – Kung Markatta förutspår en grönare vår!

I årets första nyhetssläpp från Kung Markatta utökas sortimentet, som idag består av över 240 ekologiska produkter, med 6 nya ekologiska drycker. Det innebär att te-portföljen breddas med två smaksatta gröna teer och ett exklusivt finmalt grönt tepulver – Matcha Ceremonial. Samtidigt lanseras tre läskande törstsläckare i form av grapedricka och två sorters kombucha.

Vi ser en fin utveckling för våra gröna teer och vill nu kunna erbjuda två nya spännande smaksättningar. Matcha ligger i tiden, och vi lanserar därför ett grönt te med Matcha och fänkål samt ett med Matcha, chaikryddor och gurkmeja berättar Ingrid Herdmo, Product Innovation Manager på Kung Markatta. För att ta det ett steg längre lanserar vi även ett rent Matcha Ceremonial, från Kyoto-regionen i Japan, fortsätter hon.

Matcha Ceremonial är ett finmalt grönt pulver som kan tillredas som ett traditionellt te men även användas för att ge en extra kick i färg och smak till bakverk och desserter. Kombucha är en lätt porlande, uppfriskande dryck tillverkad av fermenterat ekologiskt grönt Chun-Mee te, och Kung Markatta lanserar två varianter; naturell respektive ingefära. Kombucha uppskattas av många som ett gott alkoholfritt alternativ till vin och öl.

Nyheterna beräknas finnas i välsorterade livsmedelsbutiker inom dagligvaruhandeln i slutet av februari.

För mer information, kontakta:

Maria Andersson, Brand Manager Kung Markatta

070-598 77 71, maria.andersson@kungmarkatta.se

Bilaga till pressmeddelande från Kung Markatta januari 2017

Vårens nyheter från Kung Markatta

Matcha Ceremonial - Kung Markattas Matcha Ceremonial är ett ekologiskt finmalet grönt tepulver, från Kyotoregionen i Japan. Den höga kvaliteten upplevs i den gröna färgen och i den milda umamismaken. Kung Markattas Matcha är både KRAV- och Ä-märkt. Gott att dricka som te eller som matchalatte. 30 gram ca-pris 141 kr.

Grönt te matcha, chai och gurkmeja och Grönt te matcha och fänkål - Alla Kung Markattas teer är ekologiska och innehåller enbart äkta ingredienser, dvs inga aromer. Teerna är KRAV-, Fairtrade- och Ä-märkta. 20 påsar (40 g) ca-pris 24,50 kr.

Kombucha - En lätt porlande dryck av fermenterat ekologiskt grönt Chun Mee-te. Kung Markattas kombucha finns i två smaker; naturell respektive ingefära. Kombuchan är Ä-märkt vilket innebär att den är helt fri från tillsatser. God som bordsdryck eller alkoholfritt alternativ på festen. 275 ml ca-pris 29,00 kr.

Grapedricka Röd - Kung Markattas röda grapedricka, kompis i hyllan till vår Ingefärsdricka, är en ekologisk kolsyrad dryck med tonic-känsla. Smaken är uppfriskande och har en lätt bitterhet från röd grapefrukt och en fräsch syrlighet från citron. Ä-märkt då den enbart innehåller äkta smaker. Avnjutes väl kyld. 275 ml ca-pris 23,30 kr.