En ekologisk buljong för varje tillfälle - Kung Markatta lanserar egen serie med KRAV-märkta buljonger

Äntligen kan man smaksätta maten helt ekologiskt och med enbart naturliga ingredienser. Kung Markatta erbjuder nu en hel serie med utsökta och smakrika KRAV-märkta buljonger; Grönsaks-, Kyckling- och Köttbuljong på tärning och en Grönsaksbuljong i pulverform med hela 10 % grönsaksinnehåll.

Som Mats-Erik Nilsson skriver i sin bok ”Äkta Vara” så är det få produkter som är så fulla med tillsatser som buljongtärningar oftast är. Därför är vi extra stolta över att ha tagit fram tre smakvarianter av ekologiska buljongtärningar samt ett grönsaksbuljongpulver där mängden tillsatser är minimerade och inga konstgjorda aromer använts.

Kung Markattas Buljongtärningar baseras på naturliga ingredienser och har en hög andel av grönsaker, kyckling och kött. De är härligt mustiga och rika på smak. Använd som naturlig smaksättare i bland annat soppor, såser och grytor.

Kung Markattas Grönsaksbuljongpulver innehåller en extra hög andel grönsaker – hela 10 %, vilket den är ensam om på marknaden. Den är mycket smakrik och pulverformen gör att man kan använda precis den mängd man behöver. En dryg tesked motsvarar en buljongtärning. Använd som smaksättare i soppor och grytor men prova gärna även att använda det som krydda och strö över maten.

Buljontärningar, 6 tärningar à 11 g  ca.pris 13-15 kr
Grönsaksbuljongpulver, 130 g ca.pris 26 kr

För mer information besök:
Hemsida: www.kungmarkatta.se Här finns också högupplösta bilder på produkterna
Facebook: Kung Markatta
Eller kontakta: Mia Hammarström, Produktchef, 019-30 73 14, e-mail: mia@kungmarkatta.se

Kung Markatta AB har ett av Sveriges bredaste sortiment av ekologiska produkter. Lennart Olsson startade företaget 1983, med drömmen om att kunna erbjuda svenska folket rena och hälsosamma livsmedel och förändra deras matvanor i en positiv riktning. Under varumärket Kung Markatta finns drygt 150 produkter, allt från torkad frukt, ris och fröer till kakao, fullkornsbröd, te och olivolja. Idag omsätter Kung Markatta 198 miljoner (2009) och har ca 30 anställda. Företaget distribuerar flera andra varumärken, som t ex Yogi Tea, Alpro Soya, Urtekram, Green & Black’s och Schär