Metro och Universum satsar på Sveriges studenter - slår ihop Studentkortet AB och Metro Student Magazine

Metro och Universum slår ihop Studentkortet och Metro Student Magazine och förstärker därmed erbjudandet mot både studenter och företag som samarbetar med Studentkortet. Genom den nya företagskonstellationen blir Metro Sverige delägare i Studentkortet AB.

- Vi letar alltid efter nya möjligheter att öka räckvidden mot unga, urbana konsumenter och därför vill vi samarbeta med ett av Sveriges starkaste varumärken mot studenter säger Andreas Ohlson, VD på Metro.

Metro Student Magazine startades 2009 och är i dag ett av de mest välkända, största och uppskattade karriärmagasinen för Sveriges studenter på universitet och högskolor med en upplaga på ca 130 000 exemplar.

Nu kan vi erbjuda våra företagskunder en riktig helhetslösning för kommunikation både i print och online mot alla Sveriges studenter. Metro Student Magazine har en mycket stark attraktionskraft hos studenter fortsätter Daniel Dersén, VD för Studentkortet.

Metro Student Magazine fick under hösten en ny chefredaktör i Sophie Lokko vars uppdrag är att fortsätta utveckla tidningen som kommer ut fyra gånger per år och som delvis skapas lokalt av ca 25 studentkårer runt om i landet.

- Med både Metro Sverige och Universum som ägare kan Studentkortet få det stöd som krävs för att ta en dominerande position på denna marknad. Detta kommer bli en one-stop-shop för annonsörer som riktar sig mot studenter avslutar, Andreas Ohlson.

Studentkortet var först ut med att producera rabattkort åt landets studerande. Genom sitt väletablerade varumärke har Studentkortet hjälpt företag att kommunicera mot studenter sedan 1995. Under andra halvan av 2012 gjorde bolaget en nysatsning genom att förstärka organisationen med nya viktiga nyckelpersoner såsom Daniel Dersén som ny VD. Vårterminen 2013 erbjuds alla studenter ett digitalt Studentkort, vilket innebär att studenter med en smart mobil alltid har kortet lättillgängligt för att kunna ta del av sina rabatter. Det nya företaget kommer också att öka samarbetet med landets studentkårer som nu kommer att kunna få ett integrerat erbjudande med både Studentkortet och Metro Student Magazine.

För mer information kontakta:
Andreas Ohlson, VD, Metro Nordic Sweden AB
E-post: andreas.ohlson@metro.se
Telefon: 08-422 99 01.

Daniel Dersén, VD Studentkortet AB
E-post: daniel.dersen@studentkortet.se
Telefon: 08-56 20 29 18

• rabattkort
  • studenttidning
  • universum
  • studentkortet
  • student

Metro grundades 1995 och är i dag Sveriges mest lästa dagstidning med 1,5 miljoner läsare. Tidningen ges ut i tre editioner i Stockholm/Mälardalen, Göteborg/Västsverige samt Malmö/Skåne.
Inom Metrokoncernen ryms även bland annat utbildningsportalen AllaStudier.se, jobbsökarsiten Metrojobb.se, Modetidningen MetroMode samt site MetroMode.se, studentmagasinet Metro Student Magazine, Metro Bostad Skåne, mm.