Media Markt rekryterar två tunga profiler

Media Markt har anställt Viktor Davidsson som företagets nya CFO och Mia Lund Hanusek som Head of Marketing. Viktor tillträdde rollen i oktober och Mia beräknas påbörja sin nya tjänst i mitten av januari. ”Med dessa profiler förstärker vi Media Markts företagsledning ytterligare och vi har en spännande tid framför oss”, säger Media Markts CEO Per Kaufmann.

I och med att Viktor Davidsson nu är på plats är företagets nya ledning komplett. I juni tillträdde Per Kaufmann som CEO och Andreas Mauz som COO, båda med gedigen bakgrund från den europeiska detaljhandeln.  Sedan tidigare är CPO, Andreas Vogler på plats. Viktor kommer närmast från flygbolaget SAS där han var anställd som VP Business Controll operations. Under 2012 ledde Viktor arbetet med SAS stora turnaround plan 4 Excellence NG. Dessförinnan arbetade Viktor som konsult hos BearingPoint. Under sin karriär har han internationell erfarenhet från Tyskland, Beneluxländerna och norra Europa.

Media Markt är inne i en spännande men också väldigt utmanande fas men jag är säker på att med vår professionalitet och positiva anda, tillsammans med hårt arbete, så kommer vi att klara alla framtida utmaningar”, säger Viktor Davidsson

Media Markt har stått utan marknadschef sedan Johan Rosenblom lämnade företaget i våras och efter en omsorgsfull rekryteringsprocess har företaget nu hittat sin nya marknadschef. Mia har sedan
2011 arbetat som marknadsdirektör för Indiska och har en gedigen bakgrund inom marknadskommunikation från LynxEye och McKinsey.

Jag ser Media Markt som ett företag med stor potential att utvecklas på den svenska marknaden och ser fram emot en spännande varumärkesresa tillsammans med mitt team, varuhuscheferna och den nya ledningen”, säger Mia Lund Hanusek

Anna Sjödin, kommunikationschef, 08-555 02 400, mail: press.sverige@mediamarkt.com

• viktor davidsson
  • mia lund hanusek
  • marknadschef
  • cfo

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. Varuhuscheferna är därmed själva ansvariga för utbudet i det egna varuhuset liksom för prissättning, personal och lokal marknadsföring. För närvarande har Media-Saturn 28 varuhus i Sverige och fler än 900 varuhus i 14 europeiska länder.