Endast godkända hoverboards hos MediaMarkt

MediaMarkt är en av få återförsäljare som endast säljer godkända hoverboards enligt Arbetsmiljöverket. Myndigheten presenterade en rapport under tisdagen som konstaterar att endast 3 av 13 hoverboards blev godkända vid en kontroll. Men hur kan en konsument veta vilken hoverboard som är godkänd? Det berättar vi här.

Arbetsmiljöverket har under oanmälda besök kontrollerat ett flertal olika modeller av hoverboards hos olika återförsäljare. Kontrollen grundar sig på att det har rapporterats om flera olyckor där batteriet i hoverboardsen har börjat brinna. Kontollen gick ut på att ta reda på om produkterna följer de säkerhetskriterier som Arbetsmiljöverket listar som formella krav. De formella kraven en godkänd hoverboard ska ha är:

• en bruksanvisning på svenska
  • den ska vara CE-märkt
  • den ska ha en EG-försäkran

– När vi tar in nya produkter i vårt sortiment är givetvis säkerheten en mycket viktig aspekt som vi granskar i många led. Vi jobbar endast med godkända leverantörer som erbjuder modeller som uppfyller de formella krav som finns, säger Anna Sjödin, PR- och kommunikationschef på MediaMarkt i Sverige.

Efterfrågan på hoverboards har ökat de senaste åren men samtidigt har allt fler konsumenter ifrågasatt säkerheten kring produkterna. Som konsument är det viktigt att ha i åtanke vid köp att produkten ska uppfylla de krav som Arbetsmiljöverket listar (se ovan).

För att läsa mer om MediaMarkts godkända hoverboards läs här:

För att läsa hela Arbetsmiljöverkets utredning läs här:

Anna Sjödin | PR- & kommunikationschef | +46 8 555 02 335 | E-post: press.sverige@mediamarkt.com

• hoverboard
  • godkänd
  • arbetsmiljöverket
  • mediamarkt
  • denver

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. För närvarande har Media-Saturn 27 varuhus i Sverige och fler än 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.