Mathias Dahlgren låter sig inspireras av vatten

Mathias Dahlgren låter sig inspireras av vatten

Den 5 februari lanseras den nya temamenyn i Matsalen under namnet ”Fokus på vatten”. Vatten är en förutsättning för allt liv på jorden – oavsett om det lever och växer i vattnet eller på land. Det är utgångspunkten i den nya temamenyn.

– För mig personligen, och för alla som arbetar i mitt team, är det alltid roligt att hitta nya infallsvinklar inom det område vi arbetar med. Det är viktigt för oss att vi ständigt utmanar oss själva genom att borra lite extra mycket i något som vi tycker är särskilt spännande här och nu. Att vi hela tiden lär oss något nytt som berikar och utmanar oss i den kreativa processen som det alltid innebär att laga mat. Vi upplever den nya utmaningen mycket inspirerande. Vi hoppas att både nya och gamla gäster skall vilja prova våra nya goda rätter som inspirerar och ger vatten en vidare mening, säger Mathias Dahlgren, vd och kreativ ledare Mathias Dahlgren Matsalen.

Det kalla friska nordiska vattnet är den huvudsakliga inspirationskällan, ur vilket Mathias Dahlgren format en femrätters meny. Menyn är ett alternativ till menyn ”Det naturliga köket” om åtta rätter. Beroende på tillgången av råvaror och nya tankar och idéer kan den nya menyn innehålla personliga favoriter så som pilgrimsmusslor, havskräftor och röding till svensk bläckfisk, ostron och sjöborrar. Förhoppningsvis kan Mathias Dahlgren även erbjuda någon spännande bifångst, av någon relativt ovanlig art som lever där ute – och som ger en ny smakupplevelse.

– Jag kan inte låta bli att imponeras av Mathias och hans team som alltid har genomtänkta teman som bottnar i ett genuint intresse för natur och miljö. Det är med stor spänning och nyfikenhet vi välkomnar ”Fokus på vatten”, säger Marie-Louise Kjellström, vd Grand Hôtel.

Svenska vattenmotiv
Fotografen Magnus Skoglöf har tagit åtta nya bilder som illustrerar temat ”Fokus på vatten”. Fotografierna kommer att pryda väggarna i Matsalen.

Ett vattenprojekt

Mathias Dahlgren på Grand Hôtel följer aktivt Världsnaturfondens rekommendationer för hållbart fiske. Under perioden 5 februari till 10 september 2013 skänker Restaurang Mathias Dahlgren (Matsalen och Matbaren) 5 % av den totala vattenförsäljningen till WWF:s projekt ”Rädda Östersjön”. Mathias Dahlgrens vattenleverantör Nordaq FRESH skänker lika delar ekonomiskt bistånd till projektet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maya Johansson
T.f. marknadschef
Grand Hôtel
maya.johansson@grandhotel.se
Tfn. 08 679 35 41 alt. 073 519 01 74

Heléne Airijoki, presskontakt
Micael Bindefeld AB
helene.airijoki@bindefeldab.se
Tfn. 08 667 67 00 alt. 070 768 44 47

Högupplösta bilder finns att ladda ner på:
Användarnamn: grand
Lösenord: press
Klicka vidare på Mathias Dahlgren och Mathias Dahlgren Matsalen

Helena Thorén, presskontakt
Micael Bindefeld ab
helena.thoren@bindefeldab.se
tfn. 08 667 67 00 alt. 070 769 92 28

Mathias Dahlgren Matsalen har sedan öppningen 2007 erhållit en rad utmärkelser och är en av endast två svenska restauranger som har två stjärnor i Guide Michelin. Mathias matfilosofi med naturliga råvaror och naturlig smak är hans signum. Förra året fick Matsal en ny design
skapad av den brittiska inredningsdesignern Ilse Crawford och ytterligare en del av restaurangens förnyelsekoncept är att menyn byts ut två gånger
om året under olika teman.