Pontus Frithiofs mat hem till dörren i MatHems matkasse

Pontus Frithiofs mat hem till dörren i MatHems matkasse

MatHem, matbutiken på nätet, får under vecka 45-49 ett unikt gästspel av stjärnkrögaren Pontus Frithiof i Familjematkassen. Pontus står för recept för en rätt per vecka, där man dessutom kan få hjälp av Pontus själv med matlagningen genom smarta filmklipp.

MatHems Familjematkasse, med fem middagar för fyra personer, gästas under veckorna 45-49 av kände kocken Pontus Frithiof, som bland annat driver restaurangerna Pontus! och Pontus by the Sea. Pontus har planerat fem olika rätter, en för varje vecka, som följer MatHems koncept för Familjematkassen med lättlagade, goda rätter för hela familjen, men med Pontus twist.

- Vi är många som ständigt har ont om tid, men som samtidigt inte vill släppa kraven på god och näringsriktig mat, och då måste den vara enkel att laga. Det måste vara enkelt att få tag i bra råvaror och det måste vara enkelt att tillreda dem, så att resultatet blir något som hela familjen gillar. Det är också viktigt att även en tisdagsmiddag ser trevlig ut för ögat - lite fin färg och form, på såväl mat som porslin, får aptiten att öka hos både liten och stor, säger Pontus om tanken bakom samarbetet.

- Rätterna behöver inte ta lång tid att laga och vara krångliga, fortsätter Pontus. Om man höjer ambitionen bara en smula, inte låter sig skrämmas av ett nytt recept och låter matlagningen ta 20 minuter längre än den kvart som är standard för många, kan man få till små vardagsunderverk. Och jag tror på att få in hela familjen i köket - även de minsta kan skära grönsaker och röra i bunkar. Så får man lite tid tillsammans och kan prata om dagen, medan maten lagas!

För den ovane hemmakocken finns hjälp att få genom de filmklipp som MatHem och Pontus spelat in, där Pontus lagar rätterna. De läggs upp varje vecka på MatHems Youtubekanal.

MatHems kock Mari Bergman står som vanligt för resterande rätter i Familjematkassen, som går att beställa hem till dörren via MatHem. MatHem erbjuder alla matkassekunder valet att lägga till allt annat man behöver handla hem, som frukost, frukt och tvättmedel, utan extra kostnad, från det stora utbudet av varor.

Pontus Frithiofs rätter i MatHems Familjematkasse:

• Grillade Lammfärsbiffar med couscous, halloumi, vattenmelon och myntayoghurt
  • Pontus fisk- och skaldjursgryta
  • Pasta med tomatsås, bakade tomater, pesto och mozzarella.
  • Kycklingwok med krispiga grönsaker, cashewnötter & äggnudlar
  • Stekt kycklingschnitzel med rödvinssmör, klyftpotatis & romansallad

För mer information: Tomas Kull, MatHem, tomas@mathem.se 0705 – 81 12 07

Anna Bostedt, Pontus Group, anna.bostedt@pontusfrithiof.com

Om MatHem.se
MatHem.se är det ledande e-handelsföretaget inom dagligvaruhandeln och erbjuder matleverans hem till dörren med egna kylbilar för att säkerställa obruten kylkedja. MatHem.se kombinerar en komplett livsmedelsbutik på nätet med recept och abonnemang på färdiga matkassar. Företaget finns i dag i Stockholm, Uppsala, Södertälje, Göteborg, Malmö, Lund och Helsingborg med omnejd. MatHem.se har vunnit en rad priser och blev bland annat utsedd till Sveriges Bästa matbutik på nätet 2010 och 2011.