Invigning av Trädgårdens förskola

Torsdagen den 16 september invigs Trädgårdens förskola i Västra Innerstaden. Förskolan är unik i sitt slag i Malmö med sitt läge i anslutning till en stor, parkliknande naturtomt.

Trädgårdens förskola ligger bakom Fridhemsskolan och granne med Pluttonens förskola. Den 1 september slogs dörrarna upp för den första kullen barn. Själva förskolebyggnaden är en flyttbar modul, som närmast kommer från Västra hamnen och även där använts till förskoleverksamhet. Väl på plats har interiören fått en upprustning, så det är så gott som nya, fräscha lokaler som den nya förskolan flyttat in i.

Men det är trädgården som gör den nya förskolan så speciell. För när man träder in i själva trädgården är det lätt att glömma att man befinner sig ganska centralt i en storstad. Trädgården är en av Malmös få naturtomter och en del av en stor, parkliknande privatägd tomt där ägaren nu upplåter en del av marken till kommunen.

- Det är jättespännande att få vara med om detta, säger Peter Landin, förskolechef för Erikslust förskoleområde. Vi ser att det finns fantastiska möjligheter för vår verksamhet i och med att vi får tillgång till den här trädgården. Något liknande finns inte i hela Malmö.

I en lummig parkliknande miljö, bland lönn och kastanj, tar man sig på barkbeströdda gångar ner till slutet av trädgården där en gammeldags äppellund öppnar upp sig. Det är lite sagokänsla över det hela och inte särkilt svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut nästa sommar när gräset, som nu röjts fram, antar sin rätta gröna färg och äppelträden står i full blom. Och intresset för den nya förskolan, och framför allt för trädgården, har varit stort.

- Dels är det många som bara varit allmänt nyfikna och försökt kika in, säger Peter Landin. Men det är också en del föräldrar som hört av sig, som trots att de redan har plats på andra förskolor nu vill flytta över barnen till Trädgården.

Invigning sker torsdagen den 16 september kl 10 på Trädgårdens förskola (i trädgården), Hernrik Wranérsgatan 6.

Invigningstalare är Agneta Eriksson, ordförande i utbildningsnämnden. Under invigningen bjuds det också på sång från Pluttonens förskolebarn, rundvandring i förskolebyggnaderna samt mingel i trädgården där vi bjuder på lättare förtäring.

För ytterligare information kontakta:

Peter Landin, förskolechef för Erikslust förskoleområde, tfn 0709-341119, peter.landin@malmo.se
Rosita Frick, biträdande förskolechef för Erikslust förskoleområde, tfn 0709-578859, rosita.frick@malmo.se