Vinnande ledarskap – den som tränar mest blir bäst

Den som tränar mest blir bäst, rent principiellt. Det är självklart att elitidrottare tränar flera gånger om dagen för att nå världselit. Det är mindre självklart att chefer tränar överhuvudtaget. Hur du tränar dig till ett vinnande ledarskap som gör verksamheten mer lönsam, som skapar arbetsglädje för alla inblandade och som ger chefen mer tid att tänka strategiskt har Brigadgeneralen och OS-medaljören Lennarth Petterson sammanfattat i denna bok.

- Jag har under mina år kommit i kontakt med flera olika ledarskapsutbildningar. Min erfarenhet är att det oftast inte händer något när fådagarsutbildningen är över. Ledarskapsutveckling handlar om ett längre träningsläger, säger Lennarth Pettersson.

Och Pettersson bör veta. Redan som 18-åring flög han jetflygplan, gjorde avancerade flygningar med loopingar och rollar. När han var 19 flög han Draken. Och han idrottade. Lennarth har blivit individuell svensk mästare 3 gånger i modern femkamp, individuell världsmästare 10 gånger i flygfemkamp och OS-bronsmedaljör i lag i modern femkamp (Moskva 1980). Mannen som har blivit utsedd till världens bästa militära idrottsman alla kategorier vet vad det innebär att träna hårt för att bli framgångsrik. När han lämnade det militära gjorde han det som brigadgeneral ochansvarig för Flygvapnets operativa verksamhet både nationellt och internationellt.Nu har han skrivit ned vad det är som gör dig till en vinnande ledare.

Det handlar om att skapa en ny kultur. ”Flygvapnets krigare” talar om ödmjukhet och respekt för andra. Att visa att du som chef bryr dig om dina medarbetare, och att du inkluderar dem i beslut. På riktigt.

- När jag var förbundskapten inom modern femkamp fanns det tio killar som kämpade om att få komma till OS. Bara en av dem skulle få delta. Två år före OS gjorde vi gemensamt upp alla uttagningsregler. Det gjorde att alla kunde känna sig trygga – och känna att de själva fått vara med och bestämma vilka regler som skulle gälla, säger Pettersson.

Boken Vinnande ledarskap innehåller alltifrån ett test där du ser hur du kan utveckla ditt ledarskap till anedoter och konkreta råd från Petterssons långa karriär. Den är lättillgänglig, välstrukturerad och förmedlar mycket värme. Du får ta del av det vinnande ledarskapets arbetsprinciper och verktyg och ett helt kapitel ägnas åt ett förslag till träningsprogram.

Om författaren

Lennarth ”Lelle” Pettersson har ett förflutet som stridspilot och från flera olika chefspositioner inom flygvapnet, bland annat som chef för Flygtaktiska kommandot med brigadgenerals rang. Han har även en lång karriär som elitidrottare bakom sig, med en bronsmedalj från OS i modern femkamp och utsedd till världens bästa militäridrottare alla kategorier. Efter den egna karriären var slut har Pettersson varit förbundskapten i modern femkamp för både herr- och damlandslaget samt varit en av åtta ordinarie ledamöter i Sveriges olympiska kommitté.
Kontakt: 0703-01 05 77, lennarth.pettersson@telia.com

Mer om boken
http://vinnandeledarskap.nu/ finns mer om boken: Ladda hem ett fylligt utdrag ur boken och läs hela innehållsförteckningen.

Fakta om boken

Titel: Vinnande ledarskap
ISBN: 978-91-4709768-5
Rek. Internetpris: XXX kronor exklusive moms