Statistik för beteendevetare

Statistik för beteendevetare är en heltäckande grundbok i statistik. Författarna går steg för steg igenom hur du planerar, genomför och redovisar en statistisk undersökning:
• Vilken undersökningsdesign ska jag välja?
• Hur går jag till väga för att pröva min hypotes?
• Vilka statistiska analyser kan jag göra?
• Hur kan jag tolka och redovisa mina resultat?

Boken har rönt stor uppskattning bland studenter på grund av att den på ett lättillgängligt och pedagogiskt sätt väver samman teori och praktik, med många exempel och övningar som underlättar inlärningen. Boken innehåller också mer avancerade fördjupningsavsnitt.

I denna tredje upplaga har boken fått flera nya avsnitt som gör att den passar brett på utbildningar inom beteendevetenskap där man behöver en statistisk grundförståelse, till exempel för dig som läser psykologi, sociologi, kriminologi, logopedi, vårdvetenskap, medicin och hälsa.

Faktaboken kompletteras av en övningsbok med dels räkneuppgifter – såväl för handräkning som för att lösa uppgifter med hjälp av något statistikprogram – dels uppgifter av mer teoretisk karaktär.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författarna:
Elisabet Borg och Joakim Westerlund är universitetslektorer vid Stockholms universitet, Psykologiska institutionen. Elisabet Borg fick 2011 den pedagogiska utmärkelsen Årets lärare vid Stockholms universitet. Boken är fackgranskad av professor Åke Hellström, Stockholms universitet och universitetslektor Daniel Sjödin, Örebro universitet.

Kontakt:
Förläggare: Johan Lindgren, johan.lindgren@liber.se, 040-25 86 67