Nya visningar i höst för Demokratiprojektet ”Inte glömma, inte minnas”

Nya visningar i höst för Demokratiprojektet ”Inte glömma, inte minnas”

Efter en lyckad premiär under försommaren fortsätter nu teaterföreställningen ”Inte glömma, inte minnas” turnera i Värmland under hösten.

Spelschema hösten 2023:

Onsdag 30 augusti 2023, kl 19.00, Kulturhuset, Deje

Torsdag 21 september 2023, kl 19.00, Christinateatern, Kristinehamn

Tisdag 26 september 2023, kl 19.00, Ritz, Arvika

Onsdag 18 oktober 2023, kl 19.00, Arenan, Karlstad

Föreställningen är en del av ett större Demokratiprojekt med samma namn som genomförs av Kulturens Bildningsverksamhet. Förutom teaterproduktionen finns även studiematerial och en filminspelning av föreställningen.

”Inte glömma, inte minnas” baseras på Eva Thorstenssons bok med samma namn. Boken handlar om Flora Gladh. Flora var en av de som överlevde Förintelsen och kom till Deje i Värmland med de Vita Bussarna 1945. Därför hålls premiären i Floras gamla hemort. Idag har vi inga överlevande kvar i Värmland som kan berätta och det är därför än viktigare att vi bär Floras historia vidare.

Föreställningen är en monolog som kommer ta sin utgångspunkt i Floras berättelse, och hennes resa från barndomshemmet i Ungern via de tyska koncentrationslägren fram till Deje, men den gör också nedslag i senare händelser och tendenser i vår egen tid.

Projektets syfte är att få syn på hur rasism tar sig uttryck i vårt samhälle idag, bredda kunskapen om vardagsrasism och ge fler modet att våga stå upp för varandra. Demokratiprojektet riktar sig till både skola, föreningar och arbetsliv.

Studiematerialet finnas som stöd för den som vill leda samtal om rasism, demokrati och alla människors lika värde. Materialet kan användas både inom skolans undervisning, föreningsliv och på arbetsplatser, men elever i årskurs 8 är den primära målgruppen då den kan kopplas till läroplanen.

Manus: Sandra Backman och Daniel Nyström
Regi: Daniel Nyström
Scenografi och ljus: Tobias Hagström Sthål
Skådespelare: Sandra Backman
Teknik: Robin Bidgoli

Initiativtagare till projektet är:
Pia Torstensson, projektledare
Eva Thorstensson, författare
Sandra Backman, skådespelare/regissör

Finansiärer:
Kommuner: Arvika, Karlstad, Kristinehamn, Forshaga, Munkfors, Hagfors, Torsby, Hammarö, Eda, Kil samt Region Värmland och Alfastiftelsen.

Sponsring: COOP Värmland, The Swedish Thing

Samarbetspartner:
Agera Värmland, Riksteatern Värmland, Länsstyrelsen i Värmland, PRO Värmland, Forum för levande historia

För mer information om projektet kontakta:
Projektledare, Kulturens Bildningsverksamhet
Pia Torstenssson

Regioner

Vi bedriver också en egen rikstäckande musikverksamhet inom enheten Evelyn, som erbjuder musiker aktiv coachning på elva orter över hela landet.