Konstnärlige ledaren för Romeo & Julia Kören Benoît Malmberg tar emot det stora årliga priset från Stiftelsen Sällskapet Renässans för Humaniora

Föreningen Konstnärernas Vänner fick 2004 genom Claes Dinkelspiel det hedersamma uppdraget att förvalta Stiftelsen Sällskapet Renässans för Humaniora för att årligen utdela ett pris på 50 000 kr. Syftet är att uppmärksamma och belöna insatser, som på olika sätt bidrar till att skänka vårt kulturliv innehåll. 2011 års stora pris har tilldelats Benoît Malmberg för hans kreativa konstnärlighet, stora kunskap om europeisk renässansmusik och skapare av Romeo och Julia Kören.

Stiftelsens motivation: Benoît Malmberg har som körledare och dirigent utvecklat den svenska körtraditionen genom att med de unga musikernas förmåga att sammansmälta teater, sång och dans till ett allkonstverk och därmed föra åhörarna genom renässansens värld in i vår egen tid.

Priset utdelas vid Konstnärernas Vänners 75:e årshögtid på Prins Eugens Waldemarsudde måndagen 21 maj 2012.

Sedan grundandet 1991 har Romeo & Julia Kören under Benoît Malmbergs ledning blivit en uppmärksammad grupp som turnerar både hemma i Sverige och utomlands och ständigt utvecklar det sceniska uttrycket inom den klassiska konsertformen. Romeo & Julia Kören är känd för sina spännande, dramatiska och även humoristiska tolkningar av tidig musik och blandning av teater, dans och sång. Vi är även kända från uppträdanden under fem Nobelmiddagar (1992, 1993, 2002,  2009 och 2011) och underhållning under det kungliga bröllopet på Slottet i juni 2010. Vi vänder oss till en mycket bred publik världen över: från det svenska hovet, teater- och festivalbesökare till föräldralösa och utsatta barn i Östeuropa.

För mer information och bilder kontakta Körens producenter:
romeo_julia@dramaten.se
Anja Nordahl 0700 175 055
Urban Wedin 070 239 30 23

För mer information om Stiftelsen Sällskapet Renässans för Humaniora och prisutdelningen kontakta:
louise.lyberg@telia.com
Louise Lyberg
tel. 08 660 54 99, 070 483 93 13

• eugens waldemarsudde
  • stiftelsen sällskapet renässans för humaniora
  • romeo & julia kören
  • benoît malmberg