Solidarisk molnlagringstjänst växer så det knakar

20 000 nya användare per dygn. Så snabbt växer molnlagringstjänsten Degoo. Allt började med ett examensarbete på KTH - idag använder över fem miljoner människor tjänsten.

– Vi har en världskarta på en skärm på kontoret som visar var användarna finns och när de ansluter sig. Ungefär var fjärde sekund blinkar det till. Den enda tomma fläcken på kartan idag är västra Sahara.

Det säger Carl Hasselskog, en av medgrundarna till Degoo.

Han berättar vidare att molnlagringstjänsten ger användaren väldigt mycket gratis utrymme. Närmare bestämt 100 gigabyte ingår, att jämföra med Google Drive som ger 15 gigabyte och Dropbox som bistår användarna med två gigabyte.

– Degoo är nog den mest generösa tjänsten just nu. Man kan jämföra olika lagringsalternativ med bokhyllor och källarförråd. Då är Dropbox bokhyllan, som ger användare möjlighet att dela till exempel dokument, medan Degoo är källarförrådet där exempelvis alla fotografier kan sparas.

Tidigare ingick det i avtalet att Degoo-användaren skulle ge bort plats på den egna hårddisken i utbyte mot gratis lagringsutrymme i det så kallade datormolnet. Idag är detta engagemang frivilligt.

– I mitt examensjobb på KTH använde jag mig bland annat av p2p-nätverk för backup. Men då många använder mobilen, och vi såg att lagringsutrymme blev förhållandevis billigt, så valde vi bort skyldigheten att dela med sig. Detta innebär nämligen att strömförbrukningen i mobilen går upp, och det är inom mobiltelefoni vi ser störst tillväxtpotential. Därför är Degoo numera anpassad för mobilen.

Carl Hasselskog tillägger att de användare som vill även kan dela med sig av processorkraft på mac och pc. Cirka 10 000 personer har klickat i den möjligheten idag. Därmed kan Degoo bli en virtuell superdator om och när så önskas.

– Detta skall dock användas mycket ansvarsfullt, och vi behöver hitta ett användningsområde för detta innan vi aktiverar det.

Degoo har som sagt över fem miljoner användare idag, och växer så det knakar. Varför har det gått så bra?

– Tidpunkten då verksamheten verkligen tog fart var när vi lanserade appen på Android. Jag tror succén delvis beror på det goda betyg vi fått, 4,4 av 5 i Google Play. Vilket för övrigt är ett högre betyg än Google Drive har, som landar på 4,3. Det ska för övrigt tilläggas att just Google varit mycket hjälpsamma. Både "pushat" för appen i deras butik, samt haft direktkontaktbara tekniker på plats i Silicon Valley.

Hur ser då affärsmodellen ut? Appen är ju gratis.

– Vill du ha mer än hundra gigabyte lagringsutrymme kostar det pengar. En funktion på Android som visat sig vara poppis är att kunna skala ner bilderna till mobilupplösning efter att de permanent sparats hos Degoo i molnet. Det finns ju ingen större vits att ha kvar bilder i mobilen som har 10 gånger högre upplösning än vad mobilskärmen kan visa. Just den funktionen kostar också pengar.

Carl Hasselskog berättar att företaget har som målsättning att de ska bli för fillagring vad Whatsup blivit som ersättare till SMS.

– SMS kostar ju inte så mycket för oss här i Sverige. Men till exempel länder i Asien, där medellönen kan ligga på 150 dollar i månaden. blir SMS-utgiften kännbar. Samma sak gäller fillagring. Fem miljoner användare kan kännas mycket, men vår målsättning är att bli hundra gånger så stora.

KTH Innovation var först ut att tro på Degoo och hjälpa till, lägger Carl Hasselskog till.

– Jag och medgrundaren Mattias Nylitz är evigt tacksamma för det.

Här hittar du appen.

För mer information, kontakta Carl Hasselskog på 073 - 070 18 21 eller carl@degoo.com.

• mobilapp
  • datalagring