Var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt

Nästan alla konsumenter, 99 procent, känner till KRAV-märket och fler än var femte svensk, 22 procent, vill köpa mer KRAV-märkt, visar en ny SIFO-undersökning.

2007 kände 98 procent av konsumenterna till KRAV-märket. Nu har den höga igenkänningsgraden stigit ytterligare, till 99 procent.

– Att KRAV har ett stort och starkt stöd från konsumenterna känner vi varje dag och den här undersökningen bekräftar verkligen det. Den visar också på stor tillväxtpotential då fler än var femte konsument vill köpa mer KRAV-märkt, säger Lars Nellmer, VD på KRAV.

Bland annat säger 22 procent av konsumenterna att de köper ekologiskt mat så ofta de kan och 50 procent köper ekologiskt ibland. KRAV-märket är också den märkning som konsumenterna upplever har högsta kvalitet i jämförelse med sju andra märkningar.

– Att KRAV får så höga värden på kvalitet är extra roligt. Likaså den fråga som visar att konsumenter som ofta köper KRAV-märkt mat upplever att den smakar gott i betydligt större utsträckning än de som aldrig eller sällan köper KRAV-märkt, säger Lars Nellmer.

SIFO-undersökningen i korthet:
1. Köpfrekvens ekologiskt
2. Hur KRAV-märkt engagerar konsumenten
3. Kännedom och inställning
4. KRAV-kvalitet i toppklass
5. Drivkrafter bakom köp av KRAV-märkta varor
6. Uppfattning om KRAV och EU-ekologiskt
7. Demografisk profil
8. Den lojala KRAV-konsumenten
9. Lojala KRAV-konsumenter är medvetna
10 & 11. Resultat av de som köper KRAV-märkt oftast per kategori

Ladda ner undersökningen och grafik:

Källa: TNS SIFO
Målgrupp: Allmänheten som är helt eller delvis ansvariga för hushållets inköp av livsmedel
Genomförande: Webbenkät i TNS SIFOs webbpanel
Antal: 1426 intervjuer har genomförts
Fältperiod: 2010-03-05 till 2010-03-18

Lars Nellmer, VD för KRAV 018 17 45 01
Henrik Petersson, TNS SIFO, 08 507 420 00
Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV 018 17 45 06

KRAV grundades 1985 av tre grönsaksodlare som trodde att folk vill ha mat som har odlats i en frisk jord, utan kemiska bekämpningsmedel. Sedan dess har tusentals bönder och andra livsmedelsproducenter anslutit sig till den idén.

KRAV utgår från den ekologiska grunden och ställer dessutom höga kvalitétskrav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat innehåller inga naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare, 5 500 KRAV-certifierade produkter och cirka 180 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.