Rekord för KRAV-märkt julskinka

Rekord för KRAV-märkt julskinka

Totalt finns det 250 ton julskinka från svenska KRAV-märkta grisar. Av dessa säljs cirka 6 ton som KRAV-märkt julskinka. Det är rekord! Under 2012 var volymen KRAV-märkt julskinka cirka 3,5 ton.

Av de 250 ton julskinkor från svenska KRAV-märkta grisarsäljs bara en bråkdel, 6 ton, med KRAV-märket på. Detta eftersom nitrit tillsätts i merparten av julskinkorna från KRAV-grisarna som därmed inte får KRAV-märkas utan istället säljs som EU-ekologisk skinka.

Nitrit tillsätts för att hållbarheten ska bli längre och för att köttet ska få en rödare färg. KRAV tillåter inte nitrit av försiktighetsskäl eftersom forskning visar att nitrosaminer kan ge cancerframkallande effekter (nitrit omvandlas till nitrosaminer i magsäcken).

– KRAV-märkt julskinka har mer och trevligare smak och köttet är mörare och finare, säger Patrik Sewerin, köksmästare på KRAV-märkta Gunnebo Kaffehus & Krog, Gunnebo slott utanför Göteborg.

– Vi vill köpa kött från grisar som haft det väldigt bra, säger han.

Mats Schörling är tredje generation lantbrukare på Brene Gård i Sörmland. Han satsar stort på KRAV-grisaroch äräven ordförande i föreningen Jord på Trynet där drygt 20 KRAV-märkta grisgårdar är med.

Grisar i KRAV-certifierad produktion ska ha möjlighet att vistas utomhus året runt och om somrarna betar de gräs i hagarna och bökar i leran. Djuren får även KRAV-märkt foder där merparten kommer från den egna gården. Mats Schörling tycker det är roligare att vara ekobonde:

– Det är så tillfredsställande att få se grisarna leva ut sina naturliga beteenden. Dessutom har vi blivit hjältar i konsumenternas ögon. Och det gör det extra roligt.

På Brene gård finns det grupper av grisar som går ute även på vintern. De klarar kyla väl och skulle det bli för kallt går de in i de isolerade hyddorna. Då bolmar det som rök ur hyddorna och temperaturen kan gå upp till plus 18 grader fastän det är minus 20 grader ute.

Mats har aldrig tvekat om den fortsatta inriktningen på ekologiskt:

– Det känns rätt att så långt möjligt bedriva ett jordbruk på naturens villkor. Vi bedriver i princip samma slags jordbruk som vår farfar gjorde på 40-talet – innan handelsgödseln och bekämpningsmedlen. Grisarna trivs bättre och vi är betydligt gladare bönder nu, säger han.

Läs mer/länkar:

Här kan du köpa KRAV-märkt julskinka: http://www.krav.se/butiker

Här serveras KRAV-märkt julskinka: http://www.krav.se/restauranger

De här bönderna föder upp KRAV-märkta grisar: http://www.krav.se/artikel/krav-markta-grisar-betar-och-bokar-i-jorden

Jord på Trynet - föreningen för KRAV-certifierad grisuppfödning: http://www.jordpatrynet.se/

Därför är den KRAV-märkta julskinkan nitritfri: http://www.krav.se/fragor-och-svar-om-nitrit

Patrik Sewerin, Gunnebo, 070-601 58 07
Mats Schörling, Brene Gård, 073 12 98 80