KRAV-märkta äppelodlingar – ett omsorgsfullt handarbete

Vill du minska risken att få i dig rester av kemiska bekämpningsmedel när du äter äpplen? På KRAVs webbplats finns en lista med alla bönder som odlar KRAV-märkta äpplen i Sverige och en film som ger ett smakprov på hur odlingen går till.

Om du vill minska risken att få i dig rester av kemiska bekämpningsmedel när du äter äpplen är det KRAV-märkta eller ekologiska som gäller. Den KRAV-certifierade odlingen använder inte kemiska bekämpningsmedel som sedan sprids i jordar, vattendrag och som sedan riskerar att bli kvar på frukten.

I helgen publicerade Naturskyddsföreningen en rapport som visar att oekologiska äpplen från Sverige och EU innehöll rester av kemiska bekämpningsmedel medan KRAV-märkta och ekologiska äpplena från Sverige, Tyskland och Italien inte innehöll rester av kemiska bekämpningsmedel.

Enligt Naturskyddsföreningen visar deras stickprover liknande resultat som Livsmedelsverkets tester av äpplen 2013: Då testades 170 äpplen och rester av bekämpningsmedel fanns i 89 procent. Totalt hittade Livsmedelsverket 41 olika rester av bekämpningsmedel i äpplena. 2013 testade Livsmedelsverket även ekologiska äpplen och samtliga var utan rester av kemiska bekämpningsmedel.

– Som konsument har du möjlighet att skicka tydliga signaler till både handlare och bönder om att det är äpplen som är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel du vill ha. Genom dina matval kan du påverka mycket mer än du kanske vågar tro, säger Katarina Wolf, Marknadschef på KRAV.

För att öka intresset för KRAV-märkta äpplen och underlätta för konsumenterna har KRAV tagit fram en lista över de  20-tal bönder i Sverige som odlar KRAV-märkta äpplen. Den så kallade äppelodlarlistan, som finns på KRAVs webbplats, visar var dessa gårdar finns.

KRAV har även gjort en film som ger ett smakprov på hur den KRAV-märkta äppelodlingen går till. I filmen möter du bonden Pawel Michno på den KRAV-märkta äppelodlingen i Hallstahammar:

– Att odla ekologiskt innebär att vi försöker samarbeta med naturen så att den hjälper oss. Vi använder inte kemiska bekämpningsmedel som tar död på så mycket som möjligt, för vi vill ha kvar mikroorganismer i marken och nyckelpigor som hjälper till med bladlössen till exempel, säger Pawel Michno.

Filmen är gjord tillsammans med Naturskyddsföreningen och Ekologiska Lantbrukarna. Den finns på KRAVs webbplats där du också kan läsa, mer i detalj, om hur ogräsrensning, bin och andra metoder används istället för kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.

Länkar:
Äppelfilmen: http://www.krav.se
Äppelodlarlistan: http://www.krav.se
Naturskyddsföreningens tester:http://www.naturskyddsforeningen.se/applen
Naturskyddsföreningens debattartikel i Göteborgs Posten: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2500995-importerade-applen-kan-orsaka-cancer

Pawel Michni, KRAV-märkt äppelodlare, 070-427 51 90
Katarina Wolf, Marknadschef KRAV, 018 17 45 12