Butikskampanj ska öka kännedomen om KRAV-märkt fisk

Över 80 KRAV-märkta fiskprodukter på marknaden - Svenskarna visar stort intresse

Idag efterfrågas miljövänligare alternativ i alla varukategorier, inte minst fisk och skaldjur. De KRAV-märkta produkterna från havet har därför varit efterlängtade och i dag finns över 80 olika KRAV-märkta fisk- och skaldjursprodukter på marknaden. Den inlagda sillen som var först ut 2006 har fått sällskap av både Kalles kaviar, blåmusslor och torskfilé.

KRAV-fisken är populär, men många känner inte till att den finns. Därför gör KRAV nu en butikskampanj för att öka kännedomen om fiskprodukterna. Partners i kampanjen är Konsumentföreningen Väst, Coop, Arla och Domstein.

Domstein är Sveriges största producent av KRAV-märkta fiskprodukter. De märker ett stort och ökande intresse från både allmänhet och restaurang och storkök när det gäller KRAV-fisk.

Kampanjen sker i utvalda Coop-butiker i Västra Götaland. Kunder i butikerna kommer att bjudas på panerad torsk från Domstein med gräddfil från Arla, och har möjlighet att ställa frågor direkt till KRAVs fiskeexperter på plats.

Du är varmt välkommen till Coop Forum i Sisjön för att få ett smakprov, tala med KRAVs fiskeexperter och höra vad konsumenterna tycker om miljömärkt fiske.

Plats: Coop Forum Sisjön

Tid: 8 april kl 15.30 - 16.30

De butiker som deltar i kampanjen är:

•        V. 15                   Coop Forum Kärringberget
  •        V. 15                   Coop Forum Sisjön
  •        V. 16                   Coop Forum Skara
  •        V. 17                   Coop Forum Falkenberg
  •        V. 17                   Coop Forum Kungsbacka
  •        V. 18                   Coop Forum Bäckebol
  •        V. 18                   Coop Forum Backaplan

Fakta: KRAV-märket är Sveriges starkaste mervärdesmärke för mat. På uppdrag av Fiskeriverket har KRAV tagit fram regler för fiske. Syftet med reglerna är att få fram fiskprodukter som uppfyller tre villkor: fisket ska vara långsiktigt hållbart, utföras med säkra metoder och både fartyg och fångst ska gå att spåra. Fartygen för att de bara får fiska i vissa utvalda områden och fisken för att den ska kunna härledas till ett visst hållbart bestånd. Mer information finns på www.krav.se

Veronica Karlsson, KRAV, 070-66 59 592, veronica.karlsson@krav.se