Förvaltningsrätten ger elnätsbolagen rätt

Gårdagens dom i förvaltningsrätten innebär att Energimarknadsinspektionen måste överge den övergångsregel som styr hur mycket Sveriges elnätsbolag har rätt att ta ut i avgifter från sina kunder mellan 2012 - 2015.

2011 beslutade Energimarknadsinspektionen att kraftigt minska utrymmet för eventuella elnätsavgiftshöjningar. Myndighetsbeslutet överklagades av branschen eftersom det bedömdes kunna minska investeringstakten i de svenska elnäten, något som i förlängningen skulle kunna drabba kunderna genom minskad leveranssäkerhet.

- Vi är nöjda med att förvaltningsrättens dom, som innebär att Energimarknadsinspektionens övergångsmetod underkänns. Det innebär att Kraftringen kan fortsätta arbetet med att trygga leveranssäkerheten för våra kunder i större omfattning. Kraftringen har emellertid inte för avsikt att utnyttja det utrymme som domen möjliggör. Den strategi som vi beslutade 2011 ligger fast, kommenterar Sylvia Michel, vd och koncernchef Kraftringen.

Domen kommer troligtvis överklagas av Energimarknadsinspektionen till kammarrätten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mia König, pressansvarig på Kraftringen
010-122 70 12, mia.konig@kraftringen.se

Kraftringen är ett energibolag med ambitionen att leda utvecklingen av framtidens energi. Vi tar ansvar för att använda naturresurser så effektivt som möjligt genom att fokusera på lokala energilösningar som både skapar stora miljövinster och bidrar till en hållbar tillväxt i regionen.  Kraftringen ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma och har cirka 300 000 energikunder och runt 400 medarbetare. Läs mer på www.kraftringen.se