KONE öppnar ett av världens högsta testtorn för hissar

KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, firade i förra veckan öppningen av ett av världens högsta testtorn för hissar. Det nya tornet består av 36 våningar och är centralt beläget i Kunshan, ett område för ny och avancerad industriell utveckling i östra Kina. Tornet är 235,6 meter högt och har 12 schakt som kan anpassas för att testa nya lösningar och komponenter för höga byggnader. I tornet finns bland annat en höghastighetshiss, som med en hastighet på upp till 10 m/s, transporterar besökare till en skylobby och utställningslokal. Detta är världens första installerade dubbeldäckshiss med den nya revolutionerande tekniken KONE UltraRope (TM).

- Det nya testtornet är ännu ett exempel på vårt stora engagemang inom forskning och utveckling av hissteknik för höga och medelhöga byggnader. Nu när vi har byggt ut vår kapacitet för att testa innovationer kan vi leverera nya lösningar och produkter snabbare än någonsin tidigare”, säger Jaakko Kaivonen, VD för KONE Skandinavien.

Testtornet i Kunshan är det högsta av KONEs åtta globala testanläggningar. KONEs underjordiska testanläggning i Tytyri, Finland, är 305 meter djup, och hissar kan där testas vid hastigheter upp till 17 m/s. Detta är världens enda testanläggning där sådana hastigheter kan uppnås. Det nya testtornet i Kunshan har en maxhastighet på 15 m/s.

KONE påbörjade sin verksamhet i Kina 1996 när företaget registrerade dotterbolaget KONE Elevators Co. Ltd. Den första fabriken i Kunshan öppnades 1998 på en tomt som nu ligger mitt i ett bostadsområde. Den nya anläggningen KONE Park i Kunshan öppnades 2013, och är i dag KONEs största tillverkningsenhet i världen. KONE bedriver även verksamhet i Kina genom det majoritetsägda gemensamma bolaget GiantKONE.

Jaakko Kaivonen, VD KONE Skandinavien, jaakko.kaivonen@kone.com, telefon 08-752 35 03.

• innovationer

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. I Sverige är KONE även en av de ledande företagen inom portar och automatiska dörrar. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2014 omsatte KONE 7,3 miljarder euro och hade över 47 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. Läs mer på www.kone.se