Ny interaktiv kokbok för iPhone

Nu lanserar Sveriges snabbast växande matsajt Kokaihop.se sin Iphone-applikation. En utstickare på marknaden som inte bara skiljer sig från redan befintliga matapplikationer genom att vara interaktiv och social, utan också genom en ständigt levande receptdatabas med i dagsläget över 14 000 recept.

Kokaihops iPhone-applikation är tätt sammankopplad med sajten, vilket bland annat innebär att kommenterade, betygsatta och förändrade recept hämtas automatiskt till telefonen. Därefter finns recepten åtkomliga utan att ställa krav på nättillgång. Praktiskt i mataffären eller sommarstugan där täckningen kan vara dålig.

I applikationen finns också funktioner för att slumpa recept, läsa senaste receptkommentarer och visa liknande recept. Tanken är att då inspirationen tryter kan letandet börja via slumpfunktionen och när ett intressant recept dyker upp kan jakten gå vidare via liknande recept. Med stöd från kommentarer och bilder av andra hemmakockar tar det inte lång tid innan det perfekta receptet till dagens middag har hittats.

Precis som på Kokaihop.se är det även möjligt att kommentera och betygsätta recept, det är även möjligt att ta och ladda upp egna bilder direkt från telefonen. Allt publiceras på sajten och distribueras till alla användare av applikationen. När ett recept får en kommentar går det automatiskt ut ett meddelande till skaparen och ofta blir det snabba svar. Perfekt när det inte blir riktigt som man tänkt sig i köket.

Ett annat vanligt önskemål är en mer avancerad inköpslista som summerar ingredienser och även tar hänsyn till antal portioner, något utvecklarna bakom Kokaihops applikation har tagit fasta på. Inköpslistan kan sedan enkelt skickas via sms eller e-post. Recept kan också delas med vännerna via Facebook.

— Vi har tagit fram en interaktiv kokbok för iPhone som går ett par steg längre än konkurrenterna då den är både social och ständigt levande. Tanken är att det ska vara enkelt och roligt att hitta recept, skapa och skicka inköpslistor och interagera med andra hemmakockar via telefonen. Vårt mål är helt enkelt att tillhandahålla den mest kompletta och lättanvända mat-applikationen, säger Mikael Andersson, en av grundarna till Kokaihop.se.

Applikationen hittas enklast på AppStore genom att söka efter “kokaihop” (utan citationstecken).

Mer information om appen, lista över funktioner och bilder:

För ytterligare information och material kontakta:

Mikael Andersson

E-post: mikael@kokaihop.se

• mat
  • matlagning
  • mobil
  • mobiltelefon
  • kokbok
  • iphone

Kokaihop.se är Sveriges snabbast växande matsajt som erbjuder en av nätets bästa receptsamlingar med över 14.000 recept från våra mer än 150 000 medlemmar. Allt från enkla sallader till avancerade bakverk. Varje dag tillkommer mängder av nya recept, bilder, tips, erfarenheter, recensioner, betyg, kommentarer, bloggposter och diskussioner. Att bli medlem på kokaihop.se är gratis. Bakom tjänsten står det Göteborgsbaserade bolaget Kokaihop AB.