Rekordpremiär på Kläppen Ski Resort!

Nu i helgen är det alpinpremiär på Kläppen i Sälen som öppnar 17 pister och 10 liftar.

Med antalet öppna pister är Kläppen det anläggning i Svenska fjällvärlden som har öppnat flest antal pister. (Enligt Slao www.snorapporten.se)

Gustav Eriksson anläggningschef på Kläppen berättar hur detta är möjligt.

– Det handlar om en investering på 21 miljoner, där en damm är byggd på toppen och snökanonsystemet automatiseras på områden som tidigare sköts manuellt.

– Det viktigaste för en skidanläggning är snö, därför har denna investering haft högsta prioritet. Det gamla systemet tillverkade 30 kubikmeter snö per minut. Med det nya kan vi producera lika mycket snö men dubbelt så fort. Snöläggning som tidigare tog veckor är nu genomförd på några dagar.

Förutom mängden av pister kan Kläppen stoltsera med 5 km längdspår på konstsnö. Spåret har varit igång sedan den 18 november och har under perioden förlängts.

Kontakt:

Magnus NoppaMarknad- och försäljningschef

• klappen 13-14
  • vinter
  • sälen
  • kläppen
  • semester
  • skidor

Kläppen Ski Resort en privatägd skidanläggning i Sälen området. Skidsystemet är uppbyggt kring ett berg med nedfarter i alla väderstreck. Anläggningen ligger inbäddad i skog vilket skyddar mot vind och gör att snön ligger kvar längre i pisterna. Kläppen bjuder på varierad skidåkning för alla smaker och för både stora och små.