Kläppen räddar skidfest på Solvalla

Den 1–2 februari arrangeras skidtävling - på Solvallas travbana. Även om det kommit lite snö i helgen så har vintern minst sagt varit oberäknelig. Därför kommer snökanoner från Kläppen att leverera nästan 5000 kubikmeter Kläppensnö och därmed rädda festen.

Bakom idén med en längdåkningstävling på Solvalla står Svenska skidförbundet och Solvalla. Tävlingsansvarig är den förre världsstjärnan Mathias Fredriksson. Tävlingen på Solvalla är en stafett där man tävlar i lag med fyra åkare. Två sträckor är tio kilometer långa och två sträckor är fem kilometer långa.

– Vi räknar med att få ihop 1 000 lag, vilket alltså innebär 4 000 skidåkare, har tävlingsansvarige Mathias Fredriksson tidigare sagt.

Att Kläppen tillfrågats beror på att man har erkänt duktiga snömakare och nya snökanoner.

– Det känns extra kul att våra toppmoderna snökanoner kan komma till nytta för att säkerställa skidåkning även för Stockholmarna. De ska få rikliga mängder med Kläppensnö, lovar Magnus Noppa, marknadschef för Kläppens Ski Resort.

Det kommer ta fem till sju dygn att producera snö så det räcker hela helgen och produktionen startade i lördags. Man ska lägga snö på en cirka 16 000 kvadratmeter yta. För det ändamålet kommer det att produceras 5 000 kubikmeter snö.

Kläppen har i år satsat extra hårt på snöproduktion och producerar under gynnsamma förhållanden ca 60 kbm snö/ minuten. Trots den snöfattiga vintern i landet öppnade Kläppen sina egna längdskidspår redan 18 november.

Lite fakta om Kläppensnö:
Det krävs minusgrader för att producera snö. Det bör inte vara varmare än -2 grader. Den idealiska temperaturen är -6 till -12 grader. Konstsnön läggs med snökanoner som finfördelar vatten med hjälp av tryckluft som sedan skjuter ut vattnet i luften med hjälp av kraftiga fläktar. I luften blir vattendropparna till snökristaller som landar på backen. Konstsnö är tåligare och klarar töväder bättre än vanlig natursnö. Det enda som används är vatten och el till pumpar, fläktar och tryckluft. Luften i miljön får gärna vara torr när man lägger snö, och det ska blåsa en lätt vind. Fördelen med vinden är att vattnet som sprutas ut hinner flyga längre och fler vattenmolekyler hinner frysa till snö. Helst ska det också vara tjäle i marken innan snön läggs, snön isolerar och kylan stannar kvar i marken längre.

Här hittar du ett filmklipp från snöproduktionen på Solvalla:

Kontakt:

Marknad- och försäljningschef

• kläppen
  • sälen

Kläppen Ski Resort en privatägd skidanläggning i Sälen området. Skidsystemet är uppbyggt kring ett berg med nedfarter i alla väderstreck. Anläggningen ligger inbäddad i skog vilket skyddar mot vind och gör att snön ligger kvar längre i pisterna. Kläppen bjuder på varierad skidåkning för alla smaker och för både stora och små.