Kinnarps planerar storförvärv i Tyskland

Kinnarps, en av Europas ledande leverantörer av inredningslösningar för kontor och offentliga miljöer, har nyligen tecknat ett så kallat ”letter of intent”, en avsiktsförklaring, om att köpa större delen av kontorsmöbelföretaget Samas i Tyskland. Härigenom skulle Kinnarps bli en av de ledande leverantörerna på den tyska marknaden som är Europas största för kontorsinredningar.

Samas, som tidigare var en av de ledande kontorsmöbelkoncernerna i Europa med huvudkontor i Holland, har i den finansiella krisens spår, sålt av sina internationella verksamheter i bland annat Frankrike, Holland och Tyskland och det är den tyska delen av Samas som Kinnarps nu är intresserade av.

— Genom denna affär skulle vi få möjligheter att på ett kraftfullt sätt etablera oss på den tyska marknaden. Med lokal produktion och med ett anpassat sortiment för den tyska marknaden samt ett utvecklat säljnät har vi för avsikt att bli en ledande aktör på den tyska marknaden. Vi får även ett ännu starkare fotfäste för vår internationella expansion i Europa, där vi redan idag är näst största leverantör, säger Henry Jarlsson, Kinnarps koncernchef.

Familjeföretaget Kinnarps, som startades 1942, har genom åren utvecklats till en ledande koncern inom inredningslösningar för kontor och offentliga miljöer. Förutom huvudkontor och produktionsenheter i Sverige har man ett internationellt nätverk av egna säljbolag och agenter i ca 40 länder. Kinnarps är idag marknadsledande på de skandinaviska marknaderna och målsättningen är att bli ännu starkare aktör även på de utomnordiska marknaderna. I Sverige marknadsförs Kinnarps genom inredningskedjan Kinnarps Interior, som erbjuder ett komplett sortiment av både Kinnarps och andra kompletterande produktvarumärken.

Samas i Tyskland, den verksamhet som Kinnarps har för avsikt att förvärva, har i dagsläget tre produktionsenheter i Tyskland plus ett säljnät på ca 350 återförsäljare plus ett antal egna säljkontor.  Totala omsättningen ligger på ca 1 miljard SEK och antalet anställda uppgår till ca 800 personer.

Det formella förvärvet av Samas Tyskland förväntas bli klart under början av 2010.

Vill du veta mer, vänligen kontakta:

Henry Jarlsson, Kinnarps koncernchef
Direkttel/mobil: 0515-380 04
E-post: henry.jarlsson@kinnarps.se

Ida Gustafsson, Presskontakt Kinnarps AB
Direkttel/mobil: 0515-383 89
E-post: ida.gustafsson@kinnarps.se

• samas
  • tyskland
  • förvärv

• Utanför Sverige

Kinnarps levererar helhetslösningar när det gäller inredning för kontor och offentlig miljö. Med hög kvalitet och låg miljöbelastning hanteras hela kedjan – från råvara till färdiga lösningar för arbetsplatsen. Idag är Kinnarps näst störst i Europa med försäljningsverksamhet i ca 40 länder. Förutom Kinnarps möbler marknadsförs även varumärken ägda av Kinnarps som Skandiform, Materia och NC Nordic Care.  Koncernen omsätter totalt 3,5 miljarder kronor och har ca 2 200 anställda. Läs mer på www.kinnarps.com