Västerviks senap® tog silvermedalj i Senaps-VM!

Västerviks senap® tog silvermedalj i Senaps-VM!

Senaps-VM arrangerades nyligen för 19:e året i rad i Wisconsin, USA. I tävlingen deltog ca 300 senapssorter från 27 olika länder.

Det fanns 16 kategorier att tävla i och i varje kategori delades ut guld-, silver- och bronsmedalj. Västerviks senap® tog silvermedalj i kategorin ”Sweet hot”. Juryns motivering löd:”It is a magnificent mustard.  If there is a way to get it into the U.S. market, it would do well.”

Senaps-VM arrangeras varje år i Wisconsin, USA. Här finns ett senapsmuseum med mer än 5600 olika senapssorter från samtliga stater i USA samt mer än 70 länder. Här kan man även provsmaka över 800 olika sorters senap.

”World-Wide Mustard Competition” är senapstävlingen där alla samlas. Det finns ingen världomspännande förening för senap, därför är världsmästerskapet inofficiellt, men statusen är lika hög som ett officiellt. Tävlingen genomförs i tre omgångar. Först utses deltagare till semifinalen, sedan möjliga medaljörer med tre i varje klass, och till sist en finalomgång där medaljutdelningen sker.

Det är jätteroligt att Västerviks senap® som är en klassisk kvalitetssenap uppskattas även utanför Sverige. Amerikanarna äter ju mest senap i hela världen så de vet hur en god senap ska smaka berättar Frida Källgren, Brand Manager för Västerviks senap®.

Västerviks senap® är en söt och stark senap med lätt ton av apelsin. Passar utmärkt till grillad korv och hamburgare, i en senapsvinägrett eller som smaksättare i sås. Västerviks senap® tillverkas i vår senapsfabrik i Eslöv och fick under förra året ny uppdaterad design.

För produktinformation, bilder och produktprover kontakta

Frida Källgren, Brand Manager, 08-727 05 24 eller frida.kallgren@kavli.se

För övriga frågor kontakta

Linda Nordebäck, Kategorichef, 072-162 85 63 eller linda.nordeback@kavli.se

O. Kavli AB omsätter 700 miljoner SEK och har ca 200 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö och i Eslöv. O. Kavli AB marknadsför varumärkena Kavli, Druvan®, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Skyr™ Isländsk yoghurt, Tiger, Bärry, Perstorp ättika och Carlshamn mejeris mjölkfria sortiment. Kavli Group omsätter tre miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Danmark, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål inom områden som humanitär hjälp, medicinsk forskning och kultur. Läs mer på www.kavli.se.