Nyhet! Eriks® lanserar färska majonnäser

Nyhet! Eriks® lanserar färska majonnäser

När trädens kronor skiftar färg och temperaturen i luft och vatten faller är det dags för en ny säsong att ta vid – den maritima. September till april är den period då de svenska skaldjuren är som allra bäst. Lagom till årets maritima säsong lanserar Eriks® tre färska majonnäser – en naturell, en smaksatt med chili och lime och en med dill och citron. Majonnäserna är det perfekta tillbehöret till höstens alla fisk- och skaldjursmiddagar.

I veckan lanserar stjärnkocken Erik Lallerstedt en ny produktserie med tre färska majonnäser. Den naturella majonnäsen är krämig, välbalanserad och len med en försiktig touch av citron. Majonnäs Chili & Lime är vackert aprikosröd i färgen. Smaken är kryddig och pikant, med en härlig syra från limen och försiktigt sting från chilin. Majonnäs Dill & Citron har en lång smak med tydlig fräschör.

Skaldjurshöst
Eriks® majonnäser är det perfekta tillbehöret till höstens skaldjurspremiärer, då den naturliga sältan från skaldjuren gifter sig perfekt med de syrliga och lite feta majonnäserna. Majonnäserna förhöjer smakupplevelsen av vilka skaldjur som helst, gärna tillsammans med ett glas gott vitt vin och en bit nybakat bröd. Majonnäsen är god precis som den är men blir också en perfekt bas till en sås eller dressing.

– ­Det bästa med skaldjur, förutom att det är så gott, är att det nästan alltid är en stämningshöjare. Det händer liksom något med alla i rummet så fort det står skaldjur på bordet. En annan bra sak är att det inte behöver vara svårt. Lägg upp, ta fram majonnäs, skiva bröd, klart!, säger Erik Lallerstedt

Var sak har sin säsong
Att äta i säsong, och njuta av goda råvaror när de är som allra bäst, är ett bra sätt att förhöja smakupplevelsen. För den som undrar när de svenska skaldjuren är som bäst finns det en enkel tumregel: när vattnet är kallt, det vill säga under de månader som har bokstaven ”R” i namnet, är skaldjuren som bäst. Från hummerpremiären i september till skreitorskens högsäsong i april.

Eriks® Majonnäser säljs i förpackningar om 230 ml. Majonnäserna finns bland kylda såser i dagligvaruhandeln från och med vecka 37. Rekommenderat konsumentpris är 20,50 kronor.

Om Erik Lallerstedt
Erik Lallerstedt som utvecklar alla Eriks® Såser är en av Sveriges mest kända och prisbelönta kockar som drivit flera succérestauranger. Erik har bl.a. belönats med stjärnor i Guide Michelin, Gastronomiska Akademiens Guldmedalj, Kungliga Näringslivsmedaljen, H.M. Konungens Guldmedalj i högblått band samt S:t Eriksmedaljen för sina gastronomiska insatser.

Eriks® tar restaurangen till dig!

För mer information, smakprover eller högupplösta bilder, kontakta:
Michael Mobach, Brand Manager Eriks® Såser
Mail: michael.mobach@kavli.se

O. Kavli AB omsätter över 840 miljoner SEK och har ca 250 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid anläggningarna i Älvsjö, Eslöv, Åbo. O. Kavli AB marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Skyr™ Isländsk yoghurt, Tigers yoghurt, Perstorp ättika, Planti®, Druvan® och Lyckans Ost.

Vi är en del av Kavli Group som omsätter ca 3,4 miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse med syfte att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Bara hittills i år har 65 miljoner kr delats ut.