KappAhl är Sveriges bästa arbetsplats – igen

KappAhl hamnar, för andra året i rad, bland de fem vinnarna när Veckans Affärer utser Sveriges bästa arbetsplatser.
– Våra medarbetare är så viktiga och därför är det glädjande att de här frågorna uppmärksammas, säger Kajsa Räftegård som är KappAhls HR- och Informationsdirektör.
– Att få jämföra sig med andra duktiga företag ger positiv energi och manar till fortsatt utveckling.

Det är andra året i rad som Veckans Affärer listar Sveriges bästa arbetsplatser enligt ett femtiotal parametrar. I år har 150 bolag granskats där KappAhl, som enda modeföretag, hamnar bland de fem vinnarna som presenteras utan inbördes ordning.

– Genom våra årliga, interna attitydmätningar vet vi att vi har hög nivå på trivseln på jobbet hos våra 4 800 medarbetare. Utmärkelsen bekräftar att det vi gör står sig väl även i jämförelse med omvärlden, fortsätter Kajsa Räftegård. – Som modeföretag känns det naturligt att ligga i framkant även som arbetsgivare med moderna lösningar och arbetssätt som möter medarbetarnas förväntningar.

Det är andra gången Veckans Affärer utser Sveriges bästa arbetsplatser. KappAhl presenterades tillsammans med de övriga fyra vinnarna i kategorin Större företag – Saab, Ving, Preera och Johnson & Johnson – vid en ceremoni under Veckans Affärers Stora Karriärsdag i Stockholm igår.

Undersökningen som ligger till grund för utnämningarna baseras på frågor inom fyra områden:
- Förhållandet mellan antalet män och kvinnor inom bolaget.
- Förhållandet mellan män och kvinnors lön eller andra ersättningar.
- Företagskulturen – finns det en uttalad policy mot vissa saker som exkluderar kvinnor?
- Balans i livet – frågor som rör skillnaden mellan män och kvinnors rätt till ledighet eller deltidsjobb.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Kajsa Räftegård, HR- och Informationsdirektör
Tel 031-771 56 49. Mobil 0704-71 56 49. E-post kajsa.raftegard@kappahl.com
Charlotte Högberg, Informationschef
Tel 031-771 56 31. Mobil 0704-71 56 31. E-post charlotte.hogberg@kappahl.com

• kläder
  • attraktiv arbetsgivare
  • roligt på jobbet
  • arbetsmiljö
  • sveriges bästa arbetsplats
  • utmärkelse

KappAhl är en ledande modekedja med närmare 360 butiker och 4 800 medarbetare i Sverige, Norge, Finland, Polen och Tjeckien. KappAhl säljer prisvärt mode för många människor – kvinnor, män och barn – och riktar sig särskilt till kvinnor 30-50 år med familj. Egna designers formger alla plagg. KappAhl blev som första modekedja miljöcertifierad 1999. Under verksamhetsåret 2009/2010 var KappAhls omsättning 5,1 miljarder kronor och rörelseresultat 551 miljoner kronor. KappAhl är noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns på www.kappahl.com.