Inet växer på vikande marknad

Fortsatt ökad omsättning, expanderar marknadsavdelningen

Inet ökade omsättningen med elva procent under 2016 trots ett motigt år för resterande elektronikbranschen. VR-teknikens genomslag, en nylanserad webb och satsningar på digital marknadsföring är drivande orsaker. Inför 2017 fortsätter Inet satsa på vidare tillväxt och utökar marknadsavdelningen.

– Vi är mycket nöjda med året och att våra insatser på bättre kundupplevelser ger synliga resultat, både i omsättning och att vi avslutade året med utmärkelserna Årets e-handlare från Pricerunner och Årets Nätbutik från Prisjakt, säger Erik Wickman, vd Inet.

Under 2016 lanserades flera stora tekniknyheter som landat väl hos slutkonsumenterna, mest populärt var VR-headset, en ny generation av grafikkort och monitorer med hög upplösning.

– Intåget av VR har skapat behov av att uppgradera datorn för att klara av de senaste spelen. För oss är det nödvändigt att ha kundservice av högsta kvalitet, men också de senaste och bästa produkterna på marknaden till ett bra pris.

Inets satsningar har fokuserats på att förstärka kundupplevelsen. Bland annat lanserades en ny responsiv webb med förbättrade köpfunktioner och kundtjänst ökade öppettiderna. Även nytt digitalt innehåll såsom Datorskolan på Youtube och ett större flöde med nyheter på webben producerades.

– Allt görs med kunden i främsta rummet och målsättningen att hela tiden överträffa förväntningarna, i det ingår att ge en riktigt bra köpupplevelse. Konkurrensen är otroligt tuff men vi satsar helhjärtat på fortsatt tillväxt på flera plan.

Inför 2017 förstärks marknadsavdelningen med två personer, en digital kommunikatör och en digital marknadsförare. Inet letar även nya butikslägen i både Göteborg och Stockholm.

– Strategin har alltid varit att finnas tillgänglig i både butiker och på nätet. Kunderna har uppskattat våra satsningar och det gör att vi kunnat växa under ett annars tufft år för elektronikbranschen. Nu är det full fart på 2017, säger Erik Wickman, vd Inet.

Erik Wickman, vd, 0708-65 27 02, erik.wickman@inet.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@inet.se

Inet säljer datorer, komponenter och datortillbehör till privatpersoner och företag i Sverige via webbshop och butiker belägna Stockholm, Göteborg, Malmö och Uddevalla. Verksamheten startades år 2000, omsätter 700 miljoner kronor och har idag 75 välutbildade och lyhörda medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sisjön i Göteborg. Inet är utnämnt till Årets Datorbutik 2015 av Sweclockers.com, Årets Nätbutik 2016 av Prisjakt och Årets e-handlare 2016 av Pricerunner. www.inet.se

Erik Wickman