Juridisk hjälp om personlig assistans via nätet

Nu kommer personer som behöver juridisk rådgivning kring rätten till personlig assistans att kunna få hjälp lättare. Företaget Assistansia, som arbetar med personlig assistans för människor med funktionsnedsättning, inleder ett samarbete med hälsoportalen Netdoktor. Den som har frågor om juridik som rör assistans kommer utan kostnad att kunna ställa frågor via Netdoktors hemsida och få snabba svar från Assistansias chefsjurist.

- Många upplever att det är juridiskt krångligt att få tillgång till det stöd man har rätt till om man har någon form av funktionsnedsättning. Genom att erbjuda gratis juridisk rådgivning via nätet hoppas vi att det ska bli lättare för personer att hävda sin rätt till personlig assistans gentemot kommuner och Försäkringskassan, säger Christian Källström, chefsjurist på Assistansia.

Netdoktor är en webbaserad hälsoportal med en halv miljon besök varje månad. Samarbetet är ett första steg i Assistansias satsning på att sprida kunskap och erfarenheter kring juridik kopplad till assistans även till personer som inte anlitar företaget som anordnare av sin personliga assistans.

Efterfrågan på råd är stor, och genom samarbetet kommer personer utan kostnad kunna ställa frågor till Assistansias jurister som är experter på området. Alla besvarande frågor hamnar i en ”fråga och svar”-bank där besökare kan ställa följdfrågor.

- Alla människor har rätt till ett bra liv och därför måste också alla få tillgång till den hjälp de har rätt till. Genom att göra juridisk rådgivning mer lättillgänglig kan vi öka kunskapen hos de som söker personlig assistans och i förlängningen kan det bidra till en ökad rättssäkerhet, säger Christian Källström.

Frågor och svar kommer att kunna hittas via Assistansias och Netdoktors hemsidor. Assistansia kommer i samband med detta också att påbörja ett arbete med att publicera referat från rättsfall på sin hemsida.

Christian Källström, chefsjurist
christian.kallstrom@assistansia.se

Helena Pharmanson, kommunikationschef
helena.pharmanson@humana.se

• Juridik

• juridisk hjälp
  • assistans
  • funktionshinder

Assistansia ingår i Humana som är Sveriges största privata assistansanordnare med verksamhet över hela landet och med ca 6000 hel/deltidsanställda. Humana arbetar med personlig assistans för individer med funktionsnedsättningar. Utgångspunkten för vårt arbete är att alla människor har rätt till ett bra liv. Det är kundernas önskemål som styr vårt arbete. Vi sätter människan i centrum, inte funktionsnedsättningen.
Läs mer på www.humana.se