Hultafors Libella 2000

Hultafors Libella 2000 - Vattenpasset för dem som tänker längre

Erfarna hantverkare känner igen det direkt. Med sitt klarröda hus av gjuten aluminium är Libella 2000 enkel att upptäcka. Det röda huset som endast är 310 mm långt kan användas på egen hand i trånga utrymmen. Men den stora nyttan är möjligheten att skapa ett vattenpass i många olika längder genom att montera på förlängningsskenor. Då kan Libella 2000 bli hela 3100 mm vilket gör att långa ytor kan kontrolleras vara i våg.
– Libella 2000 är en möjlighet att ha ständig tillgång till många olika vattenpass i ett enda verktyg. Samtidigt som man får ett pass med hög känslighet och låg tolerans, säger Håkan Carlsson, Produktchef på Hultafors.

Okrossbara blocklibeller

Hultafors Libella 2000 har en planfräst anläggningsyta. Det är utrustad med två okrossbara blocklibeller som båda är försedda med förstoringsglas och en fluoroscerande reflektor som förenklar avläsning under dåliga ljusförhållanden. Blocklibellernas form är baserade på en radie av 1000 mm, att jämföras med standardvattenpass 200 mm.
– Detta betyder att Libella 2000 är fem gånger så känsligt som standard. Därför är det ett utmärkt val vid uppgifter där kraven på precision är extra höga. Till exempel när man monterar dörrkarmar, förklarar, Håkan Carlsson.

Kan bli tio gånger så långt

Libella 2000 bör faktiskt ses som ett system snarare än ett vattenpass. Förlängningsskenor finns i flera storlekar; 600, 900, 1200,1500 och 1800 mm, vilket gör att Libella 2000 kan bli över tre meter långt, dvs tio gånger så långt som sitt grundutförande.
– För att skapa och mäta fall finns en graderad kil som tillbehör. Med fallkilen påmonterad är det enkelt att skapa ytor med exakt rätt lutning, säger Håkan Carlsson, produktchef på Hultafors.

För ytterligare information kontakta:
Håkan Carlsson, Produktchef på Hultafors +46 (0)33 723 74 31, hakan.carlsson@hultaforsgroup.com

För marknadsföringsfrågor kontakta:
Jessica Berggren, Marknadschef på Hultafors Group Sverige AB, +46 (0)33 723 74 29, jessica.berggren@hultaforsgroup.se