HULTAFORS LANSERAR STÄMJÄRN HDC, unik konstruktion för extrem styrka och perfekt precision

Stämjärn har alltid haft en självklar plats i verktygslådan hos professionella hantverkare. Ofta som ett all-round verktyg som används till allt ifrån att hugga och bända till att skrapa med. Det ställer stora krav på järnen som tyvärr ofta varit för klena för uppgiften. Därför lanserar nu Hultafors Stämjärn HDC – en helt ny serie stämjärn med genomgående stålkonstruktion. – Stämjärnen är smidda i ett enda stycke. Det finns faktiskt inga liknande på marknaden idag, säger Håkan Carlsson, Product Manager på Hultafors.

Inför utvecklingen av de nya stämjärnen gjorde Hultafors en omfattande studie bland professionella hantverkare. Det visade sig att det fanns ett utbrett behov av en ny typ av kvalitetsjärn som saknades på marknaden.

Det finns många hantverkare som vill ha det där extra när det gäller styrka, funktion och precision. Stämjärn HDC är utvecklade för dem. Det som gör stämjärnet unikt är att det har en genomgående stålkonstruktion som är smidd i ett enda stycke. Det gör att man får ner kraften i slaget rakt ner i arbetsstycket på ett mycket bättre sätt. Den kraftiga konstruktionen ger också järnet en enastående brytförmåga och slagtålighet. Tillsammans med det ovala handtaget som är klätt med Santoprene gör det att man får extremt bra grepp och kraft när man ska vrida bort material. Dessutom är stämjärn HDC utformat så att det kan läggas helt plant mot ytan vilket gör att du till exempel kan knacka bort kakel utan att skada underlaget, säger Håkan Carlsson.

Den nya HDC-serien inkluderar fyra stämjärn med bladstorlekar från 20 mm till 40 mm. Bladen är gjorda av dubbel härdat högkvalitativt stål och slipade i 25° lutning vilket är det optimala förhållandet mellan skärpa och hållbarhet. Slagytan är gjord av extremt härdig Nylon och kan enkelt bytas ut när den är utsliten. Handtagets utformning garanterar ett korrekt grepp och gör arbetet så säkert som möjligt. Stämjärn HDC kommer i ett smart hölster tillverkat av slagtålig PP-plast som enkelt kan fästas på bältet eller på en knapp.

Detta är Hultafors Stämjärn HDC:
• Genomgående I-profil smidd i ett stycke för extremt hög bryt-/slagtålighet och för att få ner kraften i arbetsstycket.
• Blad av dubbel härdat högkvalitativt stål, perfekt slipade i 25° lutning för bästa balans mellan skärpa och hållbarhet.
• Plan anläggningsyta för att kunna ta bort material utan att skada underlaget.
• Handtag klätt med Santopren för perfekt grepp och precision.
• Utbytbart slag tillverkat i slitstark nylon (finns som tillbehör).
• Hölster av extra slagtålig PP-plast: Med hål för förbättrad ventilation och enklare identifiering av storlek. Kan fästas på bältet, fickan eller en knapp.
• Bladstorlekar från 20 mm till 40 mm.

För ytterligare information kontakta: Håkan Carlsson, Product Manager på Hultafors Group,
+46 (0)33 723 74 31, hakan.carlsson@hultaforsgroup.com

För marknadsföringsfrågor kontakta:
Jessica Berggren, Marknadschef på Hultafors Group Sverige AB,
+46 (0)33 23 74 29, +46 (0)70 282 30 41, jessica.berggren@hultaforsgroup.com

Bilder finner du på länken: http://hultaforsgroup.resolutmrm.com/
Användarnamn: prhultafors
Lösenord: tools
Klicka på Media Bank/Search/Folders/5.Press Photos/Hultafors Tools/2014/Chisels HDC

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders, Hultafors och Fein. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.se.