Huawei lanserar surfplattan MateBook på MWC 2016

Huawei lanserar surfplattan MateBook på MWC 2016

Nytt flaggskepp från Huawei: MateBook – en surfplatta skapad för maximal produktivitet, som ger användaren ett helt nytt verktyg för så väl vardag som arbete

Barcelona, Spanien – 21 februari, 2016 – På Mobile World Congress 2016 lanserar Huawei idag Huawei MateBook: en 2-i-1-laptop utvecklad för att möta de moderna användarnas krav. MateBook bygger på Huaweis framgång i att skapa vackra och kraftfulla mobila high-end-produkter för konsumenter. MateBook är ett mobilt produktivitetsverktyg som sömlöst integrerar möjligheten att röra sig fritt med hög effektivitet inom både arbete och nöje.

Huawei MateBook svarar på efterfrågan om portabla, snygga och smarta produkter som tillåter användaren att vara uppkopplade när som helst, överallt. Surfplattan är designad som en ultimat lösning för användare som uppskattar det flexibla i en mobil premiumprodukt, där både produktivitet och design är i yttersta toppklass.

- Med detta flaggskepp vill vi understryka både vår industriledande design och vår utvecklings- och tillverkningsexpertis. MateBook omdefinierar The New Style of Business, där användarna alltid vill kunna vara uppkopplade via samtliga produkter, samtidigt, säger Richard Yu, CEO på Huawei Consumer Business Group.

- Vi har lyckats kanalisera vår samlade erfarenhet och kunskap inom utveckling av mobila premiumprodukter. Resultatet är MateBook; en effektiv produkt för den moderna affärsvärlden, som sömlöst integrerar så väl arbets- som nöjesfunktioner.

Med MateBook fortsätter Huawei sin strategi i att samarbeta med världens mest innovativa marknadsledare. Surfplattan har en sjätte generationens Intel® Core™ M-series processor, för att klara av de mest rigorösa krav från så väl arbete som nöje, i en stilfull, tunn, lättviktsdesign utan fläkt.

- Det är en spännande tid för Huawei att komma in på marknaden med MateBook! Med hjälp av Intel Core™ M processorn levererar Huawei en 2-i-1-premiumupplevelse med utmärkt samverkan av så väl mobilitet som PC-produktivitet. Vi är mycket glada att utvidga vårt partnerskap med Huawei på denna växande marknad, säger Kirk B. Skaugen, senior vice president och general manager på Intels Client Computing Group.

MateBook är byggd för att använda Windows 10, och kan således tillåta de bästa produktivitetsverktygen av Microsoft, inklusive dess senaste browser, Microsoft Edge och den digitala personliga assistenten Cortana.

- Vårt samarbete med Huawei låter användarna uppleva Windows 10 på ett nytt sätt, på en riktig snygg designad produkt. Huawei uppskattar användarens behov av att interagera med olika produkter, och tittar på detta behov från ett nytt, färskt perspektiv. Vår relation med Huawei är ett ypperligt exempel på det växande ekosystemet av mobila premiumprodukter med Windows 10, säger Peter Han, vice president inom Worldwide OEM Marketing på Microsoft Corp.

MateBook kommer att vara tillgänglig i Asien, Europa och Nordamerika inom kommande månader.

Ultra Slim – en unik produkt med innovativ design
Genom att kombinera friheten av en smartphone med kraften och produktiviteten av en laptop är MateBook designad med enkelheten i åtanke. Med minimal utsmyckning och ett rent yttre är MateBook skapad av högkvalitetsmetall; både elegant och sofistikerad. MateBook kommer med ett starkt yttre skydd för att klara kraven av en on-the-go-livsstil, och dess slimmade profil och låga vikt tillåter användaren att ta med den var som helst.

Tangentbordsskal, tangentbord och touchpad:
En kombination av mode och användarvänlighet
MateBook tangentbordsskal är skapad av miljövänligt, mjukt PU-läder; det perfekta valet för att matcha stil med funktionalitet. Hållbarheten i skalet ger även surfplattan ett idealiskt skyddslager. Tangetbordet kommer med en ergonomisk fjädring och en Chirclet-design som minimerar skrivfel. Den inbyggda touchpaden användare multi-touch-teknologi som tillåter jämna och precisa fingerrörelser.

True-to-Life-färger – stark, uppslukande upplevelse
MateBook IPS multi-touch-skärm är ytterligare förstärkt av en ytterst smal ram och optimerad skärm, sett till surfplattans helhet. Skärmen klarar hög upplösning med vid vinkel som skapar en uppslukande upplevelse. Färgskalan tillåter dessutom uppvisning av True-to-Life-färger. MateBook kommer att produceras i två smakfulla färger: Champagne Gold och Grey.

Långvarigt batteri – skapat för frihet
För att säkerställa att MateBook levererar den optimala prestationen som mobil produkt har batteritid och kraft varit viktig prioritet under utvecklingsprocessen. Därför kommer surfplattan med High Density Lithium-batteri, för att på bästa sätt kunna hjälpa användaren att jobba med flera olika processer samtidigt under lång tid. MateBook innehåller även Huaweis exklusiva strömsparande teknologi. Surfplattans batteri laddas från 0-100% på bara två och en halv timme.

Effektiv och anpassningsbar – byggd för produktivitet
MateBook använder Windows 10 och har en sjätte generations intelligent Intel® Core™ M processor, vilket ger användaren hög processkraft och de viktigaste arbetsverktygen för produktivitet, inklusive Microsoft Office. Huawei MateBook har dessutom en fläktlös design, vilket innebär total ljudlöshet för användaren.

MatePen – mer än en penna
När det enbart är ett handskrivet brev som passar så kommer MatePen in i bilden. MatePen fångar användarens subtila och varierade pennspetshandlingar utan fördröjning. MatePen stöder grafiska och matematiska funktioner, och kan användas som laserpekare vid presentationer.

Världens första One-touch to Unlock – fri från traditionella upplåsningsvarianter
MateBook kommer med en så väl säker som snabb tillträdesfunktion via fingeravtrycksteknik, som stöder 360-gradersidentifiering för att minimera antal misslyckade verifieringar. Det kräver bara ett tryck för att låsa upp MateBook skärm – världens snabbaste teknik inom igenkännande av fingeravtryck i branschen.

Bäst uppkoppling – sann bekvämlighet
I tillägg kommer MateBook med en Wi-Fi Mobile Hotspot, så att användarna ska kunna fortsätta vara uppkopplade även när en traditionell uppkoppling saknas. Andra funktioner innefattar bland annat sömlös dataöverföring, där användaren enkelt kan dra och släppa dokument till och från Android-smartphones.

PRIS, DATUM OCH FÄRG
MateBook släpps i färgerna Champagne Gold och Grey. Inom kort kommer mer information kring svenskt rekommenderat konsumentpris och svenskt lanseringsdatum för MateBook.

SPECIFIKATIONER OCH FUNKTIONER

Model HZ-W09 / HZ-W19 / HZ-W29
Size 278.8x194.1x6.9mm
Weight 640g