HORNBACH lanserar KONSTHANTVERK – Unikt möbelprojekt inleds med Sigurd Larsen

Ett unikt samarbete mellan HORNBACH byggmarknad och den danske designern Sigurd Larsen släpps i januari 2018. Uppdraget: Att formge möbler som alla ska kunna bygga. Först ut lanseras en stilfull designstol i klassisk loungeutförande - och du bygger den själv.

Andreas Larsson, marknadschef på HORNBACH, berättar att projektet tog sin början när de bad danske designern Sigurd Larsen att formge möbler för HORNBACHs räkning. Möblerna skulle vara tidlösa, starka i sin design och väcka lusten att själv skapa och bidra till sitt hem.

Processen har varit omfattande och Larsens möte med byggvaruhuset blev givande för båda parter:

- Vi på HORNBACH har alltid drivits av passion, vi vill underlätta för människor att skapa saker till sina hem. Genom KONSTHANTVERK kom Larsen att förändra vår egen syn på våra produkter. Han fann att det dolde sig mer än deras ursprungliga funktion och syfte och bevisade samtidigt att man kan skapa stilfulla möbler med material från ett byggvaruhus, säger marknadschef Andreas Larsson.

”Jag har alltid velat skapa möbler man vill behålla så länge som möjligt. Jag har därför lagt stor vikt vid att välja material som blir vackrare med tiden. Och eftersom människan själv byggt stolen efter mina anvisningar skapas ett nära förhållande mellan material och människa”, Sigurd Larsen, designer.

DESIGNER: SIGURD LARSEN

Den danska arkitekten och möbeldesignern Sigurd Larsen bor och arbetar i Berlin. Efter examen vid School of Architecture der Royal Academy of Fine Arts i Köpenhamn och olika uppdrag på kända arkitektfirmor grundade han sitt kontor i Berlin 2009. Hans verk kan ses i städer som Berlin, Helsingfors, Hongkong, Köpenhamn, New York, Tokyo, Seoul och Shanghai. Om skapandet av den första möbeln för Konsthantverk, loungestolen, säger han:

- En stol som uppfyller alla krav på god design, men som finns tillgänglig för alla.

FRÅN RITBORD TILL VARDAGSSRUM

Efter tre månaders designarbete och utveckling av Sigurd Larsen med team, flertalet besök i varuhus, en djupdykning i HORNBACHs sortiment, samt tester av olika produkter, material och prototyper blev stolen verklighet.

För att sedan göra loungestolen tillgänglig för sina kunder har HORNBACH därefter skapat en bok med Larsens ritningar och anvisningar. Boken kommer att säljas exklusivt i HORNBACH webbshop och materialet till stolen införskaffas även det online eller i något av de fysiska varuhusen.

KONSTHANTVERKs instruktionsbok kostar 69 kronor, beräknad materialkostnad för loungestolen är 1342 kronor.

KONSUMENTINFORMATION

Under januari månad pågår en projektshow i HORNBACHs varuhus där ett steg av monteringen demonstreras. Lördagar mellan kl. 11-12 och 14-15, samt söndagar kl. 11-12.

På KONSTHANTVERKs kampanjsida finns dokumentär, monteringsanvisning och materiallista för nedladdning (om man inte vill köpa boken), samt How-to-film. Allt material går att köpa i HORNBACHs fysiska butiker samt i den egna webbshopen.

Köpställe KONSTHANTVERKs instruktionsbok:

Kampanjsida:
hornbach.se/konsthantverk

@HornbachSverige #HORNBACHsKONSTHANTVERK

Andreas Larsson, marknadschef, HORNBACH
andreas.larsson@hornbach.se, 031 77 99 226

Sanna Westin, presskontakt, Polhem PR
sanna@polhem.com, 08-226 227

Pressbilder: http://insights.polhem.com/login

HORNBACH är ett av Europas största företag inom bygg- och trädgårdsmarknad. Både hemmafixare och proffs förses med byggmaterial vid något av de 156 varuhus som finns i 9 länder. Företaget grundades 1877 i Tyskland och är börsnoterat. HORNBACH garanterar alltid samma låga pris på webben som i varuhusen och har som mål att alltid vara prisledande i branschen. I Sverige har HORNBACH fem varuhus, och finns i Göteborg, Malmö, Stockholm och Helsingborg.
hornbach.se