Hemfrid utökar samarbetet med Stockholms Stad

Hemfrid utökar samarbetet med Stockholms Stad

Serviceföretaget Hemfrid utökar samarbetet med Stockholms Stad. Tillsammans med Enheten för extern arbetsgivarsamverkan (EfAS) har Hemfrid tecknat ett långsiktigt avtal om partnerskap som syftar till att skapa fler jobbmöjligheter för stadens medborgare och samtidigt underlätta kompetensförsörjningen för företaget.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Stockholms Stad. Vi har ett stort rekryteringsbehov samtidigt som staden behöver få ut fler Stockholmare i arbete. Ökat samarbete gynnar båda parter och dubblar chanserna att lyckas, säger Siri Wikander Head of People and Culture på Hemfrid.

Enheten för extern arbetsgivarsamverkan (EfAS) har i uppdrag är att utveckla sysselsättningsfrämjande åtgärder tillsammans med näringslivet i Stockholm. Det övergripande målet är att skapa fler vägar till arbete för medborgarna samt förse företagen med rätt kompetens. Enheten har tagit fram en arbetsmodell för att matcha arbetssökande med arbetsgivare och koordinera utbildningsinsatser där det råder brist på arbetskraft.

– Det är en välkommen satsning från Stockholm Stad. Mer samarbete mellan kommun och företag är ett måste om vi ska kunna möta utmaningarna på svensk arbetsmarknad framöver och skapa bättre förutsättningar för integration, säger Siri Wikander.

En stor andel av Hemfrids medarbetare är födda utomlands och det finns över 65 olika nationaliteter representerade på företaget. Många får sitt första jobb i Sverige hos Hemfrid. Hemfrid och EfAS har tidigare genomfört ett pilotprojekt tillsammans där medarbetarna fick möjlighet att kombinera deltidsarbete och SFI.

Siri Wikander, Head of People and Culture Hemfrid, 070-982 81 81- siri.wikander@hemfrid.se,

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids 2 000 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.