Hemfrid passerar 2 000 medarbetare

Hemfrid passerar 2 000 medarbetare

Serviceföretaget Hemfrid har passerat 2 000 medarbetare, nästan exakt 20 år efter starten i mars 1996. Milstolpen innebär också att Hemfrid fördubblat antalet medarbetare sedan 2010.

– Allt fler tar hjälp hemma för att få ihop sitt livspussel, därför växer vi fort. Det är oerhört roligt att vi blivit så många på Hemfrid, framför allt när vi ser hur den ökade efterfrågan på tjänster i hemmet skapar så många jobbtillfällen, säger Hemfrids vd Maria Andersson.

När Hemfrid startade 1996 blev det startskottet för en ny bransch med vita hushållsnära tjänster. Företaget är fortfarande marknadsledande och har från början haft kollektivavtal med avtalsenlig lön och tjänstepension för alla medarbetare.

Sedan en tid tillbaka erbjuder Hemfrid även språkutbildningar för sina medarbetare. Av dem som nyanställdes under 2015 var 85 procent födda utomlands och många av dem fick sitt första jobb i Sverige på Hemfrid.

– Vi är jättestolta över att kunna ge så många en trygg och seriös anställning. Den som tar hjälp med hushållsnära tjänster är samtidigt med och bidrar till jobbskapande och integration, säger Maria Andersson.

Hushållsnära tjänster är i dag en bransch som växer fort och sysselsätter fler än 20 000 människor. I fjol gjorde 668 000 svenskar, mer än var tolfte skattebetalare, avdrag för hushållsnära tjänster. De vanligaste kunderna är småbarnsfamiljer som tar hjälp med städning för att få ihop sin vardag.

Frida Koff, kommunikations- och hållbarhetschef Hemfrid, 070-445 37 00, frida.koff@hemfrid.se

Maria Andersson, vd Hemfrid, 070-425 15 22, maria.andersson@hemfrid.se

Hemfrid är Sveriges första och största leverantör av hushållsnära tjänster och vill vara branschens bästa arbetsgivare. Hemfrids  2 000 medarbetare från hela världen underlättar vardagen för familjer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås och Helsingborg. Vi vill att fler tar hjälp för att få ihop sitt livspussel.